Paragrafen

Bedrijfsvoering

Dromen. Doen. Heusden. positioneert de gemeente Heusden als de gemeente voor doeners met een droom, voor mensen die het voortouw willen nemen en werk willen maken van Heusden. HeuseService is binnen het merk het dienstverleningsconcept met als kernwaarden: de klant centraal, dialoog en samenwerking en aanspreken en verantwoordelijkheid nemen. Mede dankzij dit concept en de betrokkenheid van de organisatie bij het waarmaken hiervan, scoort onze dienstverlening boven het landelijke gemiddelde.

Tijdens de coronacrisis stond Dromen. Doen. Heusden. centraal. Onze benadering en lokale aanpak van de crisis werd gebaseerd op onze kernwaarden. Op basis van deze kernwaarden formuleerden we leidende principes, die de leidraad vormden voor de vraagstukken en dilemma’s waarmee de coronacrisis ons confronteerde. Voorbeelden van deze leidende principes zijn: samen door de crisis, maximum gezond verstand – minimum bureaucratie en onze dienstverlening zo lang mogelijk zo normaal mogelijk voortzetten.

In 2021 zetten we de doorontwikkeling van de vier kernelementen Dromen. Doen. Heusden., HeuseService, MogelijkMakers en de Heusdense School door. Bijvoorbeeld door het aanbod van de Heusdense School meer divers te maken, waarbij we gebruik maakten van de tijdens de coronacrisis opgedane ervaringen met digitale werkvormen, zoals webinars. We deden ook een telefonisch bereikbaarheidsonderzoek, om de bereikbaarheid van het Klantcontactcentrum (voor inwoners en bedrijven) en die van de clusters in onze organisatie (voor het telefoonteam van het KCC) te toetsen. “Intern” kreeg veel aandacht, omdat wij geloven dat houding en gedrag van al onze MogelijkMakers het verschil maken.

Extern kreeg Dromen. Doen. Heusden, ondanks de beperkingen van de coronacrisis, ook veel aandacht. We zetten Doeners met een Droom in het zonnetje door Doeners van de Maand te huldigen en door een Heusdenaar en Heusdenaartje van het jaar te kiezen. Onze kernwaarde dialoog en samenwerking brachten we extern net zo in praktijk als intern. Bekende voorbeelden hiervan zijn Buurt Bestuurt, de jeugdburgemeesters en de in 2020 gestarte jeugdambassadeurs. De accountmanagers op diverse werkgebieden deden in 2021 hun werk, waarbij de accountmanagers voor ondernemers, horeca, cultuur en onderwijs speciale aandacht verdienen voor hun ondersteuning van deze sectoren tijdens de coronacrisis. Met een wekelijks omgevingsbeeld ondersteunden we de besluitvorming in het college. Waar het omgevingsbeeld begin 2021 vooral werd gebaseerd op sociale en online media, benutten we nu ook meer en meer de kennis van de medewerkers van onze frontofficeclusters. Het omgevingsbeeld delen we inmiddels wekelijks met onze hele organisatie.

Net als in 2020 maakten we in 2021 gebruik van ervaringen uit de coronacrisis. Als het gaat om overheidsparticipatie (schaalverdieping) boden we meer (digitale) ontmoetings- en participatiemogelijkheden. Door deze te combineren met traditionelere vormen als inspraakbijeenkomsten, kunnen we meer mensen betrekken bij besluit- en beleidsvorming.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 13:36:11 met de export van 06/02/2022 13:19:58