Bijlagen

Overzicht budgetoverhevelingen

Overzicht budgetoverhevelingen

Inleiding

Budgetoverhevelingen hebben betrekking op:

  • budgetten voor activiteiten die in het afgelopen jaar niet tot uitvoering zijn gekomen om uiteenlopende redenen; deze niet bestede budgetten hebben een positieve invloed op het exploitatieresultaat gehad ten opzichte van de begroting;
  • budgetten die worden afgedekt door hiertoe aangewezen reserves; dit zijn budgetoverhevelingen zonder effect op het exploitatieresultaat.

De dekking van de over te hevelen middelen (€ 2.211.000) komt deels (€ 705.900) uit reserves en voor het resterende deel (€1.505.100) via de resultaatbestemming (die in 2022 wordt onttrokken uit de algemene reserve). Om te voorkomen dat genoemde lasten in 2022 als ongedekte uitgaven tot uiting komen, wordt evenals voorgaande jaren voorgesteld de betreffende budgetten via een afzonderlijk beslispunt rondom de bestemming van het saldo van de jaarrekening 2021 voor uitvoering in 2022 beschikbaar te stellen. Er hoeft dan in 2022, in het kader van de begrotingsrechtmatigheid, geen apart raadsbesluit meer te worden genomen.

Ten opzichte van 2020 (€ 1.746.900) is het totaal te overhevelen bedrag gestegen met € 464.000 (2020: € 1.746.900). Het bedrag ten laste van het resultaat is nagenoeg gelijk gebleven, vooral de overheveling ten laste van de reserves is gestegen. De bedragen die nu vooral opvallen zijn de corona-middelen voor de instandhouding van de culturele infrastructuur en de middelen voor de invoering van de omgevingswet. De laatste is met name het gevolg van het uitstel van de omgevingswet.

Overzicht budgetoverhevelingen

Omschrijving

Overheveling

Ten laste van resultaat

Dekking uit reserves

 Hedikhuizen Buurt Bestuurt 

           80.000

         80.000

 Project meldingsbereidheid Oudheusden 

           23.000

         23.000

 Middelen maatregelen mobiliteitsvisie 

           92.400

         92.400

 Verkeersmaatregelen Duurzaam Veilig 

           80.000

         80.000

 Middelen 'Extra aanpak zwerfafval 2021' 

           28.000

         28.000

 Ontwikkeling integrale kerkenvisie 

           25.000

         25.000

 Sloopkosten 1e en 2de fase Kasteellaan Oudheusden 

         274.000

           274.000

 Frictiekosten De Voorste Venne 

           74.700

         74.700

 Herontwikkeling Kasteellaan Oudheusden 

           20.000

         20.000

 Coronamiddelen voor instandhouding culturele infrastructuur 

471.000

471.000

 Middelen logeerwoningen 

           39.000

         39.000

 Middelen begeleiden statushouders 

         114.000

        114.000

 Inzet kwartiermaker Jeugd- en gezinsteam 

           41.400

           41.400

 Inzet praktijkondersteuner huisarts Jeugd 

           30.000

           30.000

 Eenzaamheid 

           79.000

         40.000

            39.000

 Middelen uitvoeren maatwerk gedupeerden Kinderopvangtoeslag 

           13.400

    13.400

 Subsidieregelingen verduurzaming maatschappelijke accommodaties 

35.000

         35.000

 Middelen steunpakket voor inzet leefstijlinterventies 

           37.700

         37.700

 Klimaatmiddelen 

         155.000

        155.000

 Milieuadvisering advieskosten 

           20.000

         20.000

 Invoering omgevingswet 

         385.400

         63.900

           321.500

 Herinrichting woonwagenlocaties 

           93.000

         93.000

 Totaal 

      2.211.000

     1.505.100

          705.900

Overhevelingen ten laste van het resultaat

Programma Bestuur en Beheer
Hedikhuizen buurt bestuurt (€ 80.000)

In 2017 heeft het college naar aanleiding van het pilotproject schaalverdieping Burgerbegroting Hedikhuizen, hun plan de campagne en de raadsbehandeling hiervan besloten om een bedrag van
€ 20.000 p/j op te nemen voor de afgebakende periode t/m 2021. Bij de beschikbaarstelling van het budget is aangegeven dat wanneer een project het beschikbare budget overstijgt, middelen ofwel overgeheveld kunnen worden naar het volgend jaar, dan wel naar voren kunnen worden gehaald.

In het “Plan de campagne” zijn diverse doelen opgenomen om de leefbaarheid te behouden en te verbeteren. Om die reden is gekeken of een buurthuis gerealiseerd kan worden in samenwerking met de bewoners. Naast het buurthuis, ook wel dorpshuis te noemen, heeft de initiatiefgroep ook de middelen gereserveerd voor grote projecten (openbare ruimte en veiligheid, kwaliteitsimpuls landschap en biodiversiteit, wandelroutes).

Mede door de pandemie en de zoektocht hoe de rol van Buurt bestuurt Hedikhuizen in te vullen, zijn afspraken over het Plan de Campagne niet tot de gewenste verdere uitwerking gekomen. De wens en de wil om in Hedikhuizen samen invulling te geven aan het eerder gemaakte  “Plan de campagne” blijft echter groot. In maart 2022 heeft hier een gesprek over plaats gevonden met de portefeuillehouder. Er is daarin uitgesproken dat men rondom de zomer van 2022 concreter is over de invulling van het budget. Streven is het budget in 2022 ook daadwerkelijk te besteden met mogelijk nog een enkele besteding in 2023 indien de planning van werkzaamheden het niet anders toe laat.

Programma Openbare Orde en Veiligheid

Project meldingsbereidheid (€ 23.000)

We hebben voor het project Meldingsbereidheid Oudheusden een subsidie ontvangen. Deze subsidie is toegekend door het Regionaal informatie- en expertise centrum (Riec) op basis van een ingediend projectplan. Met dit project wil de gemeente de meldingsbereidheid rond ondermijning/criminaliteit in Oudheusden verhogen en zo de informatiepositie verbeteren. Als gevolg van corona hebben de activiteiten vertraging opgelopen. De middelen zijn nodig om het project uit te kunnen voeren en het voorstel is dan ook om deze middelen over te hevelen naar 2022.

Programma Verkeer en Vervoer
Uitvoering maatregelen mobiliteitsvisie (GVVP) (€ 92.400)

Bij de behandeling van de Mobiliteitsvisie  in de raad van 28 september 2021 is een motie aangenomen waarin wordt voorgesteld om het overschot van 2021 beschikbaar te stellen voor uitvoering in 2022. Het restantbedrag eind 2021 is € 92.387 en het voorstel is om dit bedrag over te hevelen naar 2022.

Verkeersmaatregelen Duurzaam Veilig (€ 80.000)

Vanuit de voor het GVVP in 2021 beschikbare stelpost is een bedrag van € 80.000 afgesplitst om een aantal projecten versneld te kunnen uitvoeren. Voor de uitvoering van de werkzaamheden aan De Hoeven en de Achterstraat in Vlijmen is een subsidie door het Rijk en een aanvullende bijdrage door de provincie toegekend. Het gemeentelijk aandeel in de kosten van deze projecten bedraagt naar verwachting € 32.285 en maakt onderdeel uit van de beschikbaar te stellen € 80.000. Het overige deel à € 47.715 zou in 2021 worden ingezet voor  kleinschaligere verkeersveiligheidsmaatregelen en onderzoeken. De voorbereidende werkzaamheden hebben plaatsgevonden in 2021 en de uitvoering start begin 2022.

Uitvoering Plan Zwerfafval 2021 (€ 28.000)
De projecten vanuit het plan “Extra aanpak zwerfafval 2021” zijn gestart in 2021 en hebben een overlap naar 2022. Het voorstel is om de budgetten, vergoed vanuit de zwerfafvalvergoeding om de uitvoering te kunnen organiseren, over te hevelen  naar 2022. In het plan van aanpak 2022 wordt de invulling van het budget gespecificeerd. De in 2021 genomen maatregelen met betrekking tot aanpak hotspots, adoptie en schoon belonen zijn lager uitgevallen dan wat beschikbaar was. Het over te hevelen bedrag wordt, samen met de beschikbare gelden voor 2022, o.a. gebruikt om hotspots aan te pakken en adoptie en schoon belonen voort te zetten en uit te breiden. Ook wordt het budget deels gebruikt om de basis binnen het afvalbakken-beheer op orde te krijgen. Ten slotte wordt, waar mogelijk, ingezet op educatie bij basisscholen en ondersteuning bij de afval- scheiding bij hulpbehoevende inwoners. Om deze middelen rust een terugbetalingsverplichting indien we deze niet gebruiken.

Programma Economie en recreatie

Ontwikkeling integrale kerkenvisie (€ 25.000)
Van het rijk is in 2021een bijdrage ontvangen voor de ontwikkeling van een integrale kerkenvisie op gemeentelijk niveau. Omdat hier ook kosten voor gemaakt worden, is deze bijdrage gelabeld. In 2021 zou met kerkbesturen in interactieve sessies de opzet van een lokale kerkenvisie worden bepaald. Deze interactieve sessies hebben vanwege corona geen doorgang kunnen vinden. De interactieve sessies met de kerkbesturen, conform de voorgenomen werkvorm, worden in 2022 gehouden.

Programma Sport & Cultuur
Frictiekosten Voorste Venne (€ 74.700)

Na afronding van het project renovatie Voorste Venne is een bedrag gereserveerd voor de ontvlechting van de ondergrondse nutsvoorzieningen tussen de bedrijfsgebouwen van Wijnand van Delft en de Voorste Venne. In november is opdracht gegeven voor de realisatie van de verzelfstandiging van de elektriciteitsvoorzieningen van het cultureel centrum de Voorste Venne in Drunen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de afspraak die met de afronding van
het renovatieproject in 2018 is gemaakt. Technisch blijkt de ontvlechting een lastige puzzel en vergt de betrokkenheid en inzet van nutspartijen. Na het geven van de opdracht moet rekening worden gehouden met levertijden van de te bestellen onderdelen en verwerkingstijden van de aanvragen. De verwachte oplevering is in het 3e kwartaal van 2022. De doorlooptijd van opdracht tot oplevering bedraagt daarmee circa 12 maanden.

Programma Sociaal Domein
Herontwikkeling Kasteellaan Oudheusden (€ 20.000)

Het college heeft op 10 augustus 2021 besloten een nadere verkenning uit te voeren naar de bestuurlijke en maatschappelijke haalbaarheid van de herontwikkeling van voorzieningen aan de Kasteellaan in Oudheusden. In het verleden zijn al diverse visies opgesteld en participatietrajecten met bewoners doorlopen voor de toekomst van de Kasteellaan. Het doen van een nadere verkenning is een eerste stap in de uitwerking van de eerdere visies en plannen. De kosten hiervoor bedragen circa € 20.000 en zijn opgenomen in de 2e bestuursrapportage 2021. Dit zijn onder andere kosten voor de architect en eventuele aanvullende communicatiemiddelen. Er is opdracht verleend om een aantal scenario’s in beeld te brengen op basis waarvan een keuze over het vervolgtraject gemaakt kan worden. Ook het al dan niet betrekken van sportzaal de Kubus bij de beoogde herontwikkeling maakt onderdeel uit van deze afweging. Het voorkeursscenario zal vervolgens samen met de omgeving verder worden uitgewerkt in een stedenbouwkundig plan. Naar verwachting is dit eind 2022 of begin 2023 gereed.

Coronamiddelen voor instandhouding van de culturele infrastructuur (€ 471.000)

In 2021 heeft het Rijk diverse steunpakketten aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de instandhouding van de culturele infrastructuur en het sociaal cultureel werk. In 2021 zijn in Heusden hiervoor diverse subsidieregelingen vastgesteld waaruit lokale maatschappelijke organisaties een subsidie hebben ontvangen. Een aantal van deze subsidieregelingen loopt nog door in 2022. Mede gelet op de aanhoudende coronacrisis en de daarmee verband houdende beperkende maatregelen, verwachten wij dat ook in 2022 nog middelen nodig zijn om lokale maatschappelijke organisaties te kunnen ondersteunen. Het betreft € 183.000 voor instandhouding van de culturele infrastructuur en € 288.000 voor instandhouding van het sociaal cultureel werk.

Logeerwoningen (€ 39.000)

1 maart 2021 is samen met Marienkroon een experiment gestart. Het experiment is bedoeld om in veiligheidscasussen snel passende hulp te bieden. Hiermee wordt voorkomen dat duurdere vormen van hulp moeten worden ingezet. De looptijd van het experiment is van 1 maart 2021 tot 1 maart 2023. Om het experiment te kunnen blijven te bekostigen, is het voorstel om de daarvoor bestemde middelen over te hevelen naar 2022.

Middelen begeleiden statushouders (€ 114.000)

In de geest van de nieuwe Wet inburgering wordt aan statushouders die gehuisvest of door het COA aan een gemeente toegewezen worden een ondersteuningstraject aangeboden. Naast de maatschappelijke begeleiding door Vluchtelingenwerk wordt door Baanbrekers, na een intensieve intake, gestart met groepsbijeenkomsten en een traject naar participatie (het liefst via werk). Dit zijn trajecten van 1,5 tot 2 jaar. Door corona is hierin een achterstand ontstaan waardoor groepsbijeenkomsten niet mogelijk waren of in een kleinere samenstelling. Daarnaast was er een achterstand in de huisvestingstaakstelling gedurende de eerst helft van 2021. Baanbrekers heeft een plan opgesteld waarin deze statushouders alsnog de ondersteuning gaan krijgen. Dit plan omvat de statushouders die nog onder de oude wet vallen en hierin is ook beschreven hoe Baanbrekers de regie gaat voeren op de statushouders onder de nieuwe Wet inburgering, die op 1-1-2022 van start gaat. Zonder deze middelen is er geen/onvoldoende financiering voor de gewenste begeleiding van de statushouders. Zij hebben dan niet de ondersteuning die in de nieuwe wet wel geregeld wordt en dit vergroot de kans op het niet slagen voor hun inburgering en het vermindert de kans op een goede participatie.

Maatwerk gedupeerden kinderopvangtoeslag (€ 13.400)

Voor de uitvoering van het maatwerk richting de gedupeerden van de kinderopvangtoeslag (kwijtschelding, ondersteuning e.d.) hebben we een uitkering ontvangen van de belastingdienst. De informatie over de middelen, inzet ervan en de verantwoording is nog steeds in ontwikkeling waardoor nog niet duidelijk is hoe deze middelen ingezet gaan worden voor de uitvoering van het maatwerk. Een deel is reeds ingezet voor het wijkteam zodat de gedupeerden de eerste ondersteuning hebben gekregen. De inzet zal nog doorlopen in 2022 en het is nog mogelijk dat nieuwe gedupeerden zich melden. Tevens is ook nazorg onderdeel van het aanbod aan de gedupeerden. Daarom stellen we voor om de middelen over te hevelen naar 2022.

Middelen steunpakket leefstijlinterventies (€ 37.700)

Voor de specifieke inzet op leefstijlinterventies, zijn in 2021 extra financiële middelen beschikbaar gekomen vanuit het steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl. Deze middelen mogen gedurende 2021 én 2022 ingezet worden voor interventies die inzetten op het verbeteren van de leefstijl van inwoners zodat zij minder vatbaar zijn voor eventuele volgende virusinfecties. In 2021 zijn er nog geen nieuwe leefstijlinterventies opgestart vanuit deze middelen, mede doordat er dit jaar veel beperkende maatregelen zijn geweest en het opstarten van een nieuwe leefstijlinterventie tijd kost. Zonder deze middelen zijn er in 2022 geen middelen beschikbaar voor leefstijlinterventies waardoor extra preventieve inzet op het gebied van gezondheid en het verbeteren van leefstijl niet mogelijk is.

Programma Duurzaamheid, Milieu en Afval
Klimaatmiddelen (€ 155.000)

De Klimaatmiddelen zijn beschikbaar gesteld door het Rijk voor , onder andere, het opstellen van de eerste Transitievisie Warmte Heusden. Maar ook voor de eerste stappen naar uitvoering ervan. De Transitievisie Warmte is eind 2021 vastgesteld. De uitvoering ervan zal in 2022 worden opgestart. Verder wordt ook het realiseren van voorzieningen voor energiebesparing, zoals een energieloket bekostigd uit middelen. Voorbereidingen voor het opzetten van energieloket liepen al in 2021, maar een besluit hierover en de uitvoering ervan kunnen pas plaatsvinden in 2022. Om de genoemde maatregelen uit te kunnen voeren stellen we u voor om het restant van de klimaatmiddelen 2021 over te hevelen naar 2022.

Subsidieregelingen verduurzaming maatschappelijke accommodaties / isolatiemaatregelen particuliere woningen (€ 35.000)
Beide subsidieregelingen zijn gedurende het jaar 2021 vastgesteld en zijn verlengd tot en met 31 december 2022. Het bijbehorende subsidiebudget dient beschikbaar te zijn gedurende de gehele looptijd van de regelingen. Daarom wordt het voorstel gedaan om de in 2021 niet aangevraagde en uitgekeerde gelden over te hevelen naar 2022, zodat gedurende de resterende looptijd van de regelingen voldoende budget beschikbaar is.

Advieskosten milieubeheer (€ 20.000)
Het budget voor advisering bij milieuvraagstukken was opgenomen om de periode te overbruggen waarin er geen vervanging beschikbaar was in de formatie voor de milieu-advisering van twee vertrokken medewerkers. De verwachting was dat eind 2021 in deze vacatures zouden zijn ingevuld. Dat is formatief wel het geval, maar het betreft hier wel een trainee-traject, waardoor er nog steeds behoefte bestaat aan specifieke expertise bij vergunningen- en bestemmingsplanprocedures. De betrokken medewerkers zullen zich verder kwalificeren waardoor de externe advisering verder afgebouwd kan worden.

Programma Bouwen en Wonen

Herinrichting woonwagenlocaties (€ 93.000)

Opdracht is het herinrichten van de vier woonwagenlocaties. Het idee hierbij is dat de kosten die voortvloeien uit deze herinrichting bekostigd kunnen worden uit de opbrengsten van de verkoop / in erfpacht uitgaven van de standplaatsen. Het streven is al een aantal jaren om de herinrichting af te ronden, maar het is een moeizaam proces. De technische herinrichting is in 2021 nagenoeg afgerond, maar het uitgeven van de standplaatsen gaat langzaam. De verwachting is dat niet alles kan worden verkocht, een deel zal via erfpacht worden uitgegeven In 2022 dient er nog het e.e.a. te worden afgewerkt op de locatie Nassaulaan, de andere locaties zijn klaar. Het streven is al een aantal jaren om de herinrichting af te ronden, maar het is een moeizaam proces. Het verkoop / erfpachttraject zal langer duren. Het streven is dit zo snel mogelijk gereed te hebben, maar het is niet realistisch gebleken hier een harde deadline aan te hangen. Het resultaat van de herinrichting wordt bepaald door de grondopbrengst minus de kosten.

Overhevelingen ten laste van reserves

Programma Onderwijs

Sloopkosten nieuwbouw 1e en 2e fase Kasteellaan Oudheusden (€ 274.000)
Het doorlopen van de aanbestedingsprocedure heeft meer tijd gevergd waardoor er vertraging is opgelopen. De start van de nieuwbouw is voorzien in april 2022. Dit betekent dat de sloop van het linker gedeelte (fase 1) van het oude schoolgebouw aan de Kasteellaan eind februari / begin maart 2022 start. Nadat de nieuwbouw is voltooid zal het rechter gedeelte (2e fase) gesloopt worden. De verwachting is dat dit in de 2e helft van 2023 zal plaatsvinden.

Programma Sociaal Domein
Inzet POH Jeugd (€ 30.000)

De implementatie van de Praktijkondersteuner Huisartsen (POH) jeugd in onze gemeente heeft wat vertraging gekend. Onder meer vanwege het coronavirus en terughoudendheid bij sommige huisartsen was er beperkte ruimte op de huisartspraktijken. Om deze reden en vanwege de voorbereidingen voor het jeugd- en gezinsteam is toen besloten om de POH jeugd als gemeente in te huren en vanuit Bijeen te laten werken. De POH is vanuit deze positie beschikbaar voor verwijzingen vanuit jeugdartsen, huisartsen, de wijkteams en onze mandaatmedewerkers. Omdat we de vraag nog steeds zien toenemen willen we de inzet van de POH continueren. We stellen voor om de daarvoor bestemde middelen over te hevelen naar 2022 om de inzet van de POH te continueren.

Eenzaamheid (€ 79.000)

Voor 2020 en 2021 is vanuit de raad in totaliteit € 100.000 beschikbaar gesteld voor het ondersteunen van initiatieven die duurzaam werken aan het verminderen of voorkomen van eenzaamheid. Vanwege de beperkende corona-maatregelen is het budget slechts gedeeltelijk ingezet. Ingediende activiteiten konden geen doorgang vinden, en er waren maanden waarin er geen enkele aanvraag binnen kwam omdat onbekend was wanneer er weer dingen mogelijk waren. Inmiddels weten we dat de verwachting is dat we volgend jaar qua corona-maatregelen mee zullen bewegen met de seizoenen. Dit zorgt ervoor dat we inwoners, verenigingen en maatschappelijke organisatie beter kunnen adviseren en activeren om in actie te komen op het gebied van eenzaamheid.
Voor 2021 is tevens een bedrag van € 40.000 beschikbaar gesteld voor een communicatiecampagne rondom eenzaamheid en inkoop van extra ondersteuning van inwoners in eenzaamheid. De communicatiecampagne zal ook in 2022 verder lopen en de extra ondersteuning zal pas in 2022 definitief ingekocht worden. Dit deel komt ten lasten van de reserve sociaal domein.

Inzet kwartiermaker Jeugd- en gezinsteam (€ 41.400)

In september is een kwartiermaker aangesteld voor de voorbereidingen op het jeugd- en gezinsteam dat aan de slag gaat met Heuse jeugdhulp. De raad heeft op 30 maart 2021 € 150.000 beschikbaar gesteld voor de herinrichting van de toegang tot jeugdhulp. De kosten van de kwartiermaker komen ten laste van dit budget. De insteek was dat dit team van start ging op 1 januari, maar alleen als de basis er lag om ook echt van start te gaan. Dat wil zeggen voldoende capaciteit, een heldere rol en functie en een teamleider. Al snel werd duidelijk dat 1 januari niet haalbaar was om verschillende redenen, waaronder de werving van een geschikte teamleider en de afstemming met betrokkenen en externe partners. Omdat de voorbereidingen daarmee nog niet volledig afgerond zijn, en de verwachting nu is dat per 1 maart 2022 het Jeugd- en Gezinsteam pas van start gaat, willen we de inzet van de kwartiermaker langer door laten lopen. Er resteren nog middelen die daarvoor bestemd waren en we stellen voor om deze over te hevelen naar 2022 om de inzet van de kwartiermaker te bekostigen.

Programma Bouwen en Wonen
Implementatie omgevingswet (€ 385.400)

De inwerkingtreding van de omgevingswet is reeds meerdere malen uitgesteld. Op dit moment wordt uitgegaan van 1 juli 2022, maar een uitstel tot 2023 (of later) wordt door de meest betrokken instanties niet uitgesloten. Door dit uitstel, maar ook door de beperkte mogelijkheden voor het houden van bijeenkomsten die voor vertraging zorgen bij de participatie bij de omgevingsvisie, konden de toegekende middelen niet volledig worden benut. Naar verwachting zullen de middelen in 2022 volledig ingezet worden om een soepele transitie naar de nieuwe situatie mogelijk te maken. Daarbij wordt opgemerkt dat gezien de huidige prijsstijgingen van digitale diensten en van advisering in 2022 rekening gehouden moet worden met een tekort op dit budget. Daarom worden de resterende middelen (€ 321.500) van 2021 overgeheveld naar 2022. De overheveling vindt voor het grootste gedeelte plaats ten laste van de (algemene) reserve en daarom is de toelichting onder de overhevelingen ten laste van een reserve opgenomen.

Ook de implementatie van de omgevingswetsoftware voor het vergunningenproces stond gepland voor 2021, maar is getemporiseerd en daarnaast heeft de leverancier capaciteitsproblemen waardoor de implementatie is vertraagd. De middelen voor de implementatie die daardoor in 2021 niet besteed zijn, dienen overgeheveld te worden om de verdere implementatie in 2022 te bekostigen (€ 40.000). Zonder deze software kan er niet aangesloten worden op het Digitale stelsel Omgevingswet en kan niet conform de nieuwe omgevingswet gewerkt worden. Er wordt dan niet voldaan aan de minimum eisen van de VNG.

In het kader van de wet Kwaliteitsborging (WKB) heeft elke gemeente bij de decembercirculaire een compensatie ontvangen (€ 23.900) voor incidentele kosten die gepaard gaan met de invoering van de WKB. De proefprojecten die nodig zijn om ervaring op te doen met de WKB starten in 2022 in plaats van 2021. Om deze proefproject binnen te halen wordt de inzet van de kwaliteitsborger betaald door de gemeente. Hierdoor is het voor aannemers aantrekkelijk om een proefproject te starten. De ontvangen middelen worden ingezet voor de proefprojecten en andere incidentele kosten die gepaard gaan met de invoering van de WKB.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 13:36:11 met de export van 06/02/2022 13:19:58