Verschillenanalyse per programma

Duurzaamheid, Milieu en afval

Programma Duurzaamheid, Milieu en afval

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Jaarrekening 2021

Lasten

8.588

10.000

12.085

10.909

Baten

9.140

9.601

10.538

9.669

Saldo

552

-399

-1.547

-1.241

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

1.129

253

608

658

Onttrekkingen uit reserves

0

0

1.058

1.058

Per saldo mutaties reserves

-1.129

-253

450

400

Saldo inclusief mutaties reserves

-577

-652

-1.097

-841


Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2021

Specificatie verschil (x € 1.000):

Riolering

51

Afval

26

Milieubeheer

230

Voordelig verschil

306


Voornaamste verschillen:

Riolering

De opbrengst rioolrecht wordt bij de begroting elk jaar op basis van een aantal aannames geraamd. Aannames worden gedaan voor een stijging van het aantal nieuwe huisaansluitingen en het aantal grootverbruikers. Nu blijkt dat de aanname voor het aantal nieuwe huisaansluitingen aan de hoge kant is geweest en niet gedurende het gehele jaar tot betaling leiden.

-90.000

De kosten voor het reinigen en het inspecteren van de straatkolken zijn in 2021 goedkoper uitgevallen, daar staat tegenover dat de onderhoudskosten wat hoger uitgevallen zijn. Het grootste voordelig effect zit op de post actualiseren GRP, omdat dit nog door loopt tot medio 2022.

73.000

Het voor afkoppelen beschikbare budget is niet geheel benut. Er is minder beroep op gedaan dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel.

42.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. De dotatie aan de voorziening is hoger dan begroot.

30.000

Afval

De afvalbegroting is een gesloten begroting, waarbij de directe kosten van afval en de opslag van de overheadkosten gedekt worden door de afvalstoffenheffing. In 2021 is, mede door corona waardoor veel mensen thuis waren, een toename geconstateerd van het aantal inworpen in de ondergrondse containers alsmede van de ledigingen van de mini-containers.

75.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afvalstoffenheffing. De dotatie aan de voorziening is lager dan begroot.

-35.000

We hebben als gemeente een verwerkingscontract met een vergoeding per ton ingezameld huishoudelijk oud papier, gebaseerd op de marktprijs. Deze marktprijs is, na een dieptepunt in het tweede kwartaal 2020, het hele jaar in 2021 hoog, hoger dan de begrote vergoeding. Deze vergoeding was reeds bijgesteld met € 30.000. Per jaareinde is het voordeel € 17.000 ten opzichte van de bijestelling.

17.000

Milieubeheer

De Klimaatmiddelen zijn beschikbaar gesteld door het Rijk voor onder andere, het opstellen van de eerste Transitievisie Warmte Heusden. Maar ook voor de eerste stappen naar uitvoering ervan. De Transitievisie Warmte is eind 2021 vastgesteld. De uitvoering ervan zal in 2022 worden opgestart. Verder wordt ook het realiseren van voorzieningen voor energiebesparing, zoals een energieloket bekostigd uit deze middelen. Voorbereidingen voor het opzetten van energieloket liepen al in 2021, maar een besluit hierover en de uitvoering ervan kunnen pas plaatsvinden in 2022. Om de genoemde maatregelen uit te kunnen voeren is voorgesteld de resterende  klimaatmiddelen van € 155.000 2021 over te hevelen naar 2022.
Daarnaast is er structureel budget niet aangesproken € 15.000.

170.000

De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) voert verplichte -en verzoektaken uit op het gebied van milieu. Hiervoor is budget opgenomen in de reguliere begroting. In 2021 zien we echter dat het budget voor met name vergunningverlening (door veel en een aantal tijdrovende procedures) en de verzoektaken (m.n. bodem, ruimtelijke ordening en lucht/geluid) niet voldoende is. In de 2e bestuursrapportage is om deze reden het budget al verhoogd met €28.000. Dit bedrag is echter niet voldoende gebleken. In het laatste kwartaal is de inzet, met betrekking tot vergunningprocedures en de te beoordelen bodemonderzoeken, hoog gebleven. Om de bodem gerelateerde zaken toch te kunnen behandelen en adviezen te kunnen geven over lopende projecten/ontwikkelingen is het budget overschreden met € 43.000.

-43.000

De subsidieregelingen verduurzaming maatschappelijke accommodaties / isolatiemaatregelen particuliere woningen zijn gedurende het jaar 2021 vastgesteld en zijn verlengd tot en met 31 december 2022. Het bijbehorende subsidiebudget dient beschikbaar te zijn gedurende de gehele looptijd van de regelingen. Daarom wordt het voorstel gedaan om de in 2021 niet aangevraagde en uitgekeerde gelden over te hevelen naar 2022, zodat gedurende de resterende looptijd van de regelingen voldoende budget beschikbaar is.

35.000

Het budget voor advisering bij milieuvraagstukken was opgenomen om de periode te overbruggen waarin er geen vervanging beschikbaar was in de formatie voor de milieu-advisering van twee vertrokken medewerkers. De verwachting was dat eind 2021 in deze vacatures zouden zijn ingevuld. Dat is formatief wel het geval, maar het betreft hier wel een trainee-traject, waardoor er nog steeds behoefte bestaat aan specifieke expertise bij vergunningen- en bestemmingsplanprocedures. Deze middelen worden overgeheveld naar 2022.

20.000

Overige verschillen

13.000

Voordelig verschil

306.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2021 versus realisatie 2020

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2021

-1.241

Saldo jaarrekening 2020  

552

Nadelig verschil

-1.792

Voornaamste verschillen:

Riool

De opbrengst rioolrecht stijgt elk jaar door de verhoging als gevolg van het spaarsysteem en een toename van het aantal rioolaansluitingen

316.000

De extra personele capaciteit die conform het Waterplan 2018-2022 hiervoor beschikbaar gesteld is was in 2020 nog niet volledig ingevuld. Vanaf 2021 zijn daarom meer uren toegerekend aan het taakveld riolering dan in 2020.

-68.000

De mutatie voor de voorziening wordt elk jaar bepaald aan de hand van de werkelijke ontwikkeling van de kosten en kan daardoor schommelen.

-254.000

Afval

Op advies van de toezichthouder is de reserve egalisatie Afvalstoffenheffing opgeheven en omgezet naar de voorziening afvalstoffenheffing. Dit omdat de reserve, die kan worden opgeheven of waarvan de bestemming kan wijzigen, onvoldoende zekerheid geeft dat de daarin opgenomen middelen specifiek aan de inzameling van de afvalstoffen worden besteed. Uit de vrijgekomen middelen is een bedrag van € 450.000 gedoteerd aan de voorziening Afvalstoffenheffing. Daarnaast is het afvalresultaat 2021 (€ 905.000) toegevoegd aan de voorziening.

-1.355.000

De prijzen voor de verwerkingskosten van GFT-afval zijn gestegen, van
€ 41,50 naar € 64,81 per ton. Dit resulteert in een nadeel.

-140.000

Milieubeheer

De kosten van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), zijn hoger dan in 2020. Dit wordt veroorzaakt doordat vanaf 2021 de taken zijn uitgebreid. Zoals: vergunningverlening, ondersteuning van de afdeling milieu op het gebied van bodemtaken (knelpunten ontstaan door werkzaamheden ihkv duurzaamheid/ zonne-energie/ winde-energie), het voorbereiden van de komst van de omgevingswet/omgevingstafel, adviezen ihkv externe veiligheid of het uitvoeren van juridisch houdbare geluidmetingen.

-116.000

De uitvoering van de energiebesparende maatregelen heeft plaatsgevonden in 2021 en leidt tot een nadeel ten opzichte van 2020. Op basis van het Activiteitenbesluit milieubeheer zijn bedrijven en instellingen verplicht om energiebesparende maatregelen te treffen aan gebouwen waarbij het gas- en/of elektriciteitsverbruik hoger is dan de vastgestelde norm (meer dan 50.000 kWh of aardgasverbruik hoger dan 25.000m³ per jaar). Bij zeventien van onze gemeentelijke gebouwen is dit aan de orde.

-68.000

In 2021 zijn er meer kosten verantwoord voor de  subsidieregelingen verduurzaming maatschappelijke accommodaties / isolatiemaatregelen particuliere woningen. Dit komt omdat de regeling gedurende 2020 is vastgesteld en de uitvoering grotendeels plaatsvond in 2021.

-52.000

In 2021 zijn meerdere hondenuitrenvelden aangelegd. Deze kosten zijn in 2020 niet gemaakt.

-30.000

Overige verschillen

-25.000

Saldo verschil

-1.792.000

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 13:36:11 met de export van 06/02/2022 13:19:58