Verschillenanalyse per programma

Sociaal domein

Programma Sociaal domein

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Jaarrekening 2021

Lasten

52.752

42.550

51.906

51.147

Baten

18.451

8.986

16.394

16.417

Saldo

-34.301

-33.565

-35.512

-34.730

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

340

0

1.533

1.533

Onttrekkingen uit reserves

2.925

15

1.743

1.689

Per saldo mutaties reserves

2.585

15

210

156

Saldo inclusief mutaties reserves

-31.716

-33.550

-35.302

-34.574

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2021

Specificatie verschil (x € 1.000):

Samenkracht en burgerparticipatie

751

Participatie (incl. schuldhulpverlening)

-223

WMO - Jeugd

197

Volksgezondheid

57

Voordelig verschil

782

Voornaamste verschillen:

Algemeen

Over diverse taakvelden binnen dit programma zijn minder uren gerealiseerd dan begroot was. Dit leidt tot een voordeel.

79.000

Het beschikbare budget van subsidies is niet geheel benut.

19.000

Samenkracht en burgerparticipatie

Wij hebben als college op 10 augustus jl. besloten een nadere verkenning uit te voeren naar de bestuurlijke en maatschappelijke haalbaarheid van de herontwikkeling van voorzieningen aan de Kasteellaan in Oudheusden. Hiervoor is bij de 2e bestuursrapportage een budget van € 20.000 beschikbaar gesteld. Voor de uitvoering in 2022 wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

20.000

Binnen de huisvesting, integratie en participatie van statushouders is een voordeel van € 114.000.
In de geest van de nieuwe Wet inburgering wordt aan statushouders die gehuisvest of door het COA toegewezen worden aan een gemeente een ondersteuningstraject aangeboden. Door corona is er een achterstand ontstaan,  groepsbijeenkomsten waren niet mogelijk of in een kleinere samenstelling. Daarnaast was er een achterstand in de huisvestingstaakstelling gedurende de eerst helft van het jaar.
Deze kosten lopen door in 2022. Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2022.

114.000

Het werkbudget eenzaamheid is toegekend voor twee jaar (2020 en 2021). In 2020 en 2021 zijn er verschillende initiatieven tegen eenzaamheid die budget hebben gekregen. Het bedrag is nog niet geheel besteed. Voorgesteld wordt het restant ad € 39.000 over te hevelen naar 2022 zodat budget beschikbaar is voor initiatieven tegen eenzaamheid.
Voor 2021 is tevens een bedrag van € 40.000 beschikbaar gesteld voor een communicatiecampagne rondom eenzaamheid en inkoop van extra ondersteuning van inwoners in eenzaamheid. De communicatiecampagne zal ook in 2022 verder lopen en de extra ondersteuning zal pas in 2022 definitief ingekocht worden. Hiervoor is eveneens een budgetoverheveling voorgesteld.

79.000

In 2021 heeft het Rijk diverse steunpakketten aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de instandhouding van de culturele infrastructuur en het sociaal cultureel werk.
In 2021 zijn hiervoor diverse subsidieregelingen vastgesteld waaruit lokale maatschappelijke organisaties een subsidie hebben ontvangen. Een aantal van deze subsidieregelingen loopt nog door in 2022. Gelet op de aanhoudende coronacrisis en de daarmee verband houdende beperkende maatregelen, verwachten wij dat ook in 2022 nog middelen nodig zijn om lokale maatschappelijke organisaties te kunnen ondersteunen. Voor de afwikkeling wordt een budgetoverheveling voorgesteld van € 288.000. Het overige deel van € 108.000 valt vrij in de jaarrekening.

396.000

Op 1 maart 2021 is samen met Marienkroon een experiment gestart. Het experiment is bedoeld om in veiligheidscasussen snel passende hulp te bieden. De looptijd van het experiment is daarmee van 1 maart 2021 tot 1 maart 2023. Om het experiment te kunnen blijven te bekostigen, wordt voor gesteld deze middelen over te hevelen naar 2022.

39.000

In september is een kwartiermaker aangesteld voor de voorbereidingen op het jeugd- en gezinsteam dat aan de slag gaat met Heuse jeugdhulp. Al snel werd duidelijk dat 1 januari niet haalbaar was om verschillende redenen, waaronder de werving van een geschikte teamleider.
De inzet van de kwartiermaker loopt daarom wat langer door. Aangezien er nog budget resteert wordt een budget overheveling voorgesteld voor de inzet in 2022. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

41.000

Voor de specifieke inzet op leefstijlinterventies, zijn in 2021 extra financiële middelen beschikbaar gekomen vanuit het steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl. Deze middelen mogen gedurende 2021 én 2022 ingezet worden voor interventies die inzetten op het verbeteren van de leefstijl van inwoners zodat zij minder vatbaar zijn voor eventuele volgende virusinfecties. In 2021 zijn er nog geen nieuwe leefstijlinterventies opgestart vanuit deze middelen, mede doordat er dit jaar veel beperkende maatregelen zijn geweest en het opstarten van een nieuwe leefstijlinterventie tijd kost. Voorgesteld wordt om het restant budget over te hevelen naar 2022.

38.000

Voor de uitvoering van het maatwerk richting de gedupeerden van de kinderopvangtoeslag (kwijtschelding, ondersteuning e.d.) is er een uitkering van middelen gedaan door de belastingdienst. Een deel van de beschikbare middelen is reeds ingezet voor het wijkteam zodat de gedupeerden de eerste ondersteuning hebben gekregen. Voorgesteld wordt om het restant budget over te hevelen naar 2022.

13.000

Participatie

Op basis van de jaarrekening 2021 van Baanbrekers verwacht Baanbrekers een negatief resultaat van € 555.000. Dit wordt uit de algemene reserve van Baanbrekers bekostigd. Vanwege de bijstelling van het inwoneraantal is de bijdrage van 2021 circa € 5.000 hoger dan begroot.


Vanuit de septembercirculaire hebben we een bedrag van € 23.000 ontvangen om het voor werkgevers makkelijker te maken om mensen met een beperking in dienst te nemen. Dit hoort echter bij de taken van Baanbrekers en is al in de bijdrage verwerkt. Dit leidt nu tot een voordeel. Per saldo is het een voordeel van € 18.000. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

18.000

Binnen armoedebeleid blijkt dat de uitvoering van de bijzondere bijstand heeft geleidt tot een nadeel van € 96.000. De bijzondere bijstand pakt hoger uit vanwege een (verdere) toename van de kosten voor bewind voering en kosten voor leningen en levensonderhoud gerelateerd aan statushouders. Voor de Heusdenpas zijn de kosten in 2021 € 27.000 hoger vanwege een groter aantal inwoners dat er gebruik van maakt. De kosten van kwijtschelding zijn ongeveer € 27.000 hoger.
De kosten voor schuldhulpverlening zijn ongeveer € 110.000 lager. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

-40.000

Ten opzichte van de begroting is sprake van een hogere doorbetaling van de re-integratiemiddelen aan Baanbrekers. Deze meerkosten worden middels re-integratie inkomsten in Algemene Uitkering gecompenseerd op ander programma.

-69.000

Zorg

De kosten voor Wmo vallen in totaal nadelig uit. Dit nadeel bestaat uit voor- en nadelen op de verschillende componenten (Hulp bij Huishouden, begeleiding/dagbesteding, voorzieningen tbv mobiliteit of huisaanpassingen).
Zo is op hulp bij huishouden ten opzichte van de gewijzigde begroting een nadeel te zien van € 28.000 en bij begeleiding / dagbesteding eveneens een nadeel is van € 28.000. Het aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van hulp bij huishouden is wederom toegenomen met ongeveer 100. In 2021 maakte er ongeveer 1.400 cliënten gebruik van hulp bij het huishouden. Het aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van begeleiding is afgenomen met ongeveer 90. Gedurende 2021 hebben ongeveer 670 unieke cliënten gebruik gemaakt van begeleiding/dagbesteding.

In de vervoers-, woon- en mobiliteitsvoorzieningen (rolstoelen) is per saldo een nadeel van € 76.000 ontstaan. Dit nadeel zit met name in de hogere kosten (€ 203.000) voor woonvoorzieningen
Daarnaast zijn de kosten van de regiotaxi in 2021 vanwege corona € 112.000 lager en is het innovatiebudget WMO niet geheel benut.
Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

-132.000

Jeugd

In 2021 zijn de kosten voor de jeugdhulp op basis van  de 3e prognose begin 2022 opgenomen. Naast deze prognose is de hoogte van de jeugdhulp nog getoetst aan de eigen schatting van jeugdhulpkosten. Nog niet alle gegevens zijn dus definitief. Hierdoor kan er na vaststelling van de definitieve cijfers een afwijking van de in deze jaarrekening opgenomen cijfers ontstaan, wat zichtbaar zal worden in 2022. Ten opzichte van de bijgestelde begroting is sprake van een positief effect.

Ten opzichte van de 2e prognose die gebruikt is voor de bijstelling van het budget bij de 2e bestuursrapportage wijken de kosten nu nu nauwelijks ad. Hierover bent u middels een raadsinformatiebrief tussentijds geïnformeerd.
Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

68.000

Het beschikbare budget voor inzet praktijkondersteuners is niet geheel benut. Voor de afwikkeling wordt een budgetoverheveling voorgesteld. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein.

30.000

Volksgezondheid

De vanaf 2021 beschikbare middelen voor de ambulantisering van de GGZ zijn niet geheel benut.

18.000

De uitvoeringskosten voor kinderopvang zijn lager dan begroot.

22.000

Overige verschillen

29.000

Saldo verschil

516.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2021 versus realisatie 2020

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2021

-34.730

Saldo jaarrekening 2020

-34.301

Nadelig verschil

-429

Voornaamste verschillen:

In 2021 zijn er meer uren doorbelast dan in 2020. Voor een deel is dit het gevolg van formatie uitbreiding en tijdelijke inhuur. Daarnaast zijn er meer uren geschreven voor kwijtschelding.

-194.000

De kosten voor subsidie binnen dit programma zijn in 2021 hoger dan in 2020. Dit is met name het gevolg van de eenmalige subsidie voor stichting Dorpshuis Herpt inzake de kerk in Herpt.

-292.000

De bijdrage aan Baanbrekers voor het jaar 2021 is hoger dan de bijdrage voor het jaar 2020. In de bijdrage van 2020 is het voordelige effect van het exploitatieresultaat 2020 van € 924.000 verwerkt. Daarnaast is sprake van een hogere vast stelling van de bijdrage 2021.

-827.000

De kosten voor re-integratie zijn in 2021 lager dan in 2020. Hier staat ook een lagere bijdrage van het rijk tegenover.

340.000

De kosten voor woningaanpassingen zijn in 2021 hoger dan in 2020. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er in 2021 meer dure voorzieningen waren dan in 2020.

-171.000

De kosten voor de regiotaxi zijn in 2021 lager vanwege corona.

84.000

De kosten voor Hulp bij huishouden zijn in 2021 fors gestegen t.o.v. 2020. Enerzijds als gevolg van tariefstijging en anderzijds een toename van het aantal cliënten.

-300.000

Bij de kosten voor WMO begeleiding zien we een afname van de kosten in 2021 t.o.v. 2020. Het aantal cliënten dat gebruik maakt van deze voorziening is met ongeveer 90 afgenomen.

442.000

De kosten voor hulpmiddelen zoals rolstoelen zijn  in 2021 hoger dan in 2020.

-131.000

De kosten voor jeugdhulp zijn ten opzichte van 2020 behoorlijk lager. Dit is met name het gevolg van de gunstige afrekening over het jaar 2020 die verwerkt is in 2021.

708.000

De bijdrage aan de GGD is in 2021 gestegen door indexering en uitbreiding van taken.

-129.000

Overige verschillen

41.000

Saldo verschil

-429.000

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 13:36:11 met de export van 06/02/2022 13:19:58