Programma Sociaal domein
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Jaarrekening 2021 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 52.752 | 42.550 | 51.906 | 51.147 |
Baten | 18.451 | 8.986 | 16.394 | 16.417 |
Saldo | -34.301 | -33.565 | -35.512 | -34.730 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 340 | 0 | 1.533 | 1.533 |
Onttrekkingen uit reserves | 2.925 | 15 | 1.743 | 1.689 |
Per saldo mutaties reserves | 2.585 | 15 | 210 | 156 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -31.716 | -33.550 | -35.302 | -34.574 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2021
Specificatie verschil (x € 1.000):
Samenkracht en burgerparticipatie | 751 |
---|---|
Participatie (incl. schuldhulpverlening) | -223 |
WMO - Jeugd | 197 |
Volksgezondheid | 57 |
Voordelig verschil | 782 |
Voornaamste verschillen:
Algemeen | ||
---|---|---|
Over diverse taakvelden binnen dit programma zijn minder uren gerealiseerd dan begroot was. Dit leidt tot een voordeel. | 79.000 | |
Het beschikbare budget van subsidies is niet geheel benut. | 19.000 | |
Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Wij hebben als college op 10 augustus jl. besloten een nadere verkenning uit te voeren naar de bestuurlijke en maatschappelijke haalbaarheid van de herontwikkeling van voorzieningen aan de Kasteellaan in Oudheusden. Hiervoor is bij de 2e bestuursrapportage een budget van € 20.000 beschikbaar gesteld. Voor de uitvoering in 2022 wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 20.000 | |
Binnen de huisvesting, integratie en participatie van statushouders is een voordeel van € 114.000. | 114.000 | |
Het werkbudget eenzaamheid is toegekend voor twee jaar (2020 en 2021). In 2020 en 2021 zijn er verschillende initiatieven tegen eenzaamheid die budget hebben gekregen. Het bedrag is nog niet geheel besteed. Voorgesteld wordt het restant ad € 39.000 over te hevelen naar 2022 zodat budget beschikbaar is voor initiatieven tegen eenzaamheid. | 79.000 | |
In 2021 heeft het Rijk diverse steunpakketten aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de instandhouding van de culturele infrastructuur en het sociaal cultureel werk. | 396.000 | |
Op 1 maart 2021 is samen met Marienkroon een experiment gestart. Het experiment is bedoeld om in veiligheidscasussen snel passende hulp te bieden. De looptijd van het experiment is daarmee van 1 maart 2021 tot 1 maart 2023. Om het experiment te kunnen blijven te bekostigen, wordt voor gesteld deze middelen over te hevelen naar 2022. | 39.000 | |
In september is een kwartiermaker aangesteld voor de voorbereidingen op het jeugd- en gezinsteam dat aan de slag gaat met Heuse jeugdhulp. Al snel werd duidelijk dat 1 januari niet haalbaar was om verschillende redenen, waaronder de werving van een geschikte teamleider. | 41.000 | |
Voor de specifieke inzet op leefstijlinterventies, zijn in 2021 extra financiële middelen beschikbaar gekomen vanuit het steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl. Deze middelen mogen gedurende 2021 én 2022 ingezet worden voor interventies die inzetten op het verbeteren van de leefstijl van inwoners zodat zij minder vatbaar zijn voor eventuele volgende virusinfecties. In 2021 zijn er nog geen nieuwe leefstijlinterventies opgestart vanuit deze middelen, mede doordat er dit jaar veel beperkende maatregelen zijn geweest en het opstarten van een nieuwe leefstijlinterventie tijd kost. Voorgesteld wordt om het restant budget over te hevelen naar 2022. | 38.000 | |
Voor de uitvoering van het maatwerk richting de gedupeerden van de kinderopvangtoeslag (kwijtschelding, ondersteuning e.d.) is er een uitkering van middelen gedaan door de belastingdienst. Een deel van de beschikbare middelen is reeds ingezet voor het wijkteam zodat de gedupeerden de eerste ondersteuning hebben gekregen. Voorgesteld wordt om het restant budget over te hevelen naar 2022. | 13.000 | |
Participatie | ||
Op basis van de jaarrekening 2021 van Baanbrekers verwacht Baanbrekers een negatief resultaat van € 555.000. Dit wordt uit de algemene reserve van Baanbrekers bekostigd. Vanwege de bijstelling van het inwoneraantal is de bijdrage van 2021 circa € 5.000 hoger dan begroot.
| 18.000 | |
Binnen armoedebeleid blijkt dat de uitvoering van de bijzondere bijstand heeft geleidt tot een nadeel van € 96.000. De bijzondere bijstand pakt hoger uit vanwege een (verdere) toename van de kosten voor bewind voering en kosten voor leningen en levensonderhoud gerelateerd aan statushouders. Voor de Heusdenpas zijn de kosten in 2021 € 27.000 hoger vanwege een groter aantal inwoners dat er gebruik van maakt. De kosten van kwijtschelding zijn ongeveer € 27.000 hoger. | -40.000 | |
Ten opzichte van de begroting is sprake van een hogere doorbetaling van de re-integratiemiddelen aan Baanbrekers. Deze meerkosten worden middels re-integratie inkomsten in Algemene Uitkering gecompenseerd op ander programma. | -69.000 | |
Zorg | ||
De kosten voor Wmo vallen in totaal nadelig uit. Dit nadeel bestaat uit voor- en nadelen op de verschillende componenten (Hulp bij Huishouden, begeleiding/dagbesteding, voorzieningen tbv mobiliteit of huisaanpassingen). | -132.000 | |
Jeugd | ||
In 2021 zijn de kosten voor de jeugdhulp op basis van de 3e prognose begin 2022 opgenomen. Naast deze prognose is de hoogte van de jeugdhulp nog getoetst aan de eigen schatting van jeugdhulpkosten. Nog niet alle gegevens zijn dus definitief. Hierdoor kan er na vaststelling van de definitieve cijfers een afwijking van de in deze jaarrekening opgenomen cijfers ontstaan, wat zichtbaar zal worden in 2022. Ten opzichte van de bijgestelde begroting is sprake van een positief effect. Ten opzichte van de 2e prognose die gebruikt is voor de bijstelling van het budget bij de 2e bestuursrapportage wijken de kosten nu nu nauwelijks ad. Hierover bent u middels een raadsinformatiebrief tussentijds geïnformeerd. | 68.000 | |
Het beschikbare budget voor inzet praktijkondersteuners is niet geheel benut. Voor de afwikkeling wordt een budgetoverheveling voorgesteld. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein. | 30.000 | |
Volksgezondheid | ||
De vanaf 2021 beschikbare middelen voor de ambulantisering van de GGZ zijn niet geheel benut. | 18.000 | |
De uitvoeringskosten voor kinderopvang zijn lager dan begroot. | 22.000 | |
Overige verschillen | 29.000 | |
Saldo verschil | 516.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2021 versus realisatie 2020
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2021 | -34.730 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2020 | -34.301 |
Nadelig verschil | -429 |
Voornaamste verschillen:
In 2021 zijn er meer uren doorbelast dan in 2020. Voor een deel is dit het gevolg van formatie uitbreiding en tijdelijke inhuur. Daarnaast zijn er meer uren geschreven voor kwijtschelding. | -194.000 | |
---|---|---|
De kosten voor subsidie binnen dit programma zijn in 2021 hoger dan in 2020. Dit is met name het gevolg van de eenmalige subsidie voor stichting Dorpshuis Herpt inzake de kerk in Herpt. | -292.000 | |
De bijdrage aan Baanbrekers voor het jaar 2021 is hoger dan de bijdrage voor het jaar 2020. In de bijdrage van 2020 is het voordelige effect van het exploitatieresultaat 2020 van € 924.000 verwerkt. Daarnaast is sprake van een hogere vast stelling van de bijdrage 2021. | -827.000 | |
De kosten voor re-integratie zijn in 2021 lager dan in 2020. Hier staat ook een lagere bijdrage van het rijk tegenover. | 340.000 | |
De kosten voor woningaanpassingen zijn in 2021 hoger dan in 2020. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er in 2021 meer dure voorzieningen waren dan in 2020. | -171.000 | |
De kosten voor de regiotaxi zijn in 2021 lager vanwege corona. | 84.000 | |
De kosten voor Hulp bij huishouden zijn in 2021 fors gestegen t.o.v. 2020. Enerzijds als gevolg van tariefstijging en anderzijds een toename van het aantal cliënten. | -300.000 | |
Bij de kosten voor WMO begeleiding zien we een afname van de kosten in 2021 t.o.v. 2020. Het aantal cliënten dat gebruik maakt van deze voorziening is met ongeveer 90 afgenomen. | 442.000 | |
De kosten voor hulpmiddelen zoals rolstoelen zijn in 2021 hoger dan in 2020. | -131.000 | |
De kosten voor jeugdhulp zijn ten opzichte van 2020 behoorlijk lager. Dit is met name het gevolg van de gunstige afrekening over het jaar 2020 die verwerkt is in 2021. | 708.000 | |
De bijdrage aan de GGD is in 2021 gestegen door indexering en uitbreiding van taken. | -129.000 | |
Overige verschillen | 41.000 | |
Saldo verschil | -429.000 |