Programma Sport en cultuur
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Jaarrekening 2021 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 7.557 | 7.532 | 8.079 | 7.636 |
Baten | 1.510 | 1.776 | 2.082 | 2.082 |
Saldo | -6.046 | -5.757 | -5.997 | -5.554 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen uit reserves | 15 | 0 | 75 | 75 |
Per saldo mutaties reserves | 15 | 0 | 75 | 75 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -6.032 | -5.757 | -5.922 | -5.479 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2021
Specificatie verschil (x € 1.000):
Sport | 121 |
---|---|
Cultuur | 321 |
Voordelig verschil | 442 |
Voornaamste verschillen
Sport | ||
---|---|---|
Doordat de sportaccommodaties een deel van het jaar gesloten waren als gevolg van de corona pandemie zijn er minder uren aan het taakveld sport toegerekend. | 86.000 | |
Als gevolg van de corona pandemie heeft zwembad Die Heygrave zowel in het eerste kwartaal als in het vierde kwartaal van 2021 met maatregelen te maken gehad waardoor het zwembad geheel of gedeeltelijk gesloten was of waardoor er minder personen tegelijkertijd toegang mocht worden verleend. Dit leidt tot minder inkomsten. Het nadeel op banenzwemmen bedraagt € 45.000, op de doelgroep lessen € 55.000 en op huurinkomsten € 18.000. Daarnaast een nadeel van € 46.000 op de energiekosten omdat in de begroting al rekening was gehouden met een significante besparing van het gasverbruik door de voor 2021 beoogde uitvoering van de verduurzamingsmaatregelen. Gedurende de sluiting van het zwembad is de temperatuur weliswaar iets lager gezet, maar het helemaal stilleggen van de machines mag niet. Het gasverbruik in 2021 is in lijn met dat van vorig jaar en iets lager dan in 2018 en 2019. | -166.000 | |
Omdat het openhouden van zwembaden vanwege de coronamaatregelen economisch niet rendabel was, maar maatschappelijk wel zeer wenselijk, heeft de Rijksoverheid middelen beschikbaar gesteld om de financiële gevolgen te verzachten. De compensatie over heel 2020 is in augustus ontvangen en verantwoord bij de 2e bestuursrapportage. Op dat moment was de compensatie over de 1e helft van 2021 nog onzeker. Inmiddels is deze ook toegekend voor een bedrag van € 94.000. Dit leidt nu tot een voordeel bij de jaarrekening. Voor de periode november 2021 tot en met januari 2022 is eveneens compensatie aangekondigd, maar hier is op dit moment nog geen verdere informatie over bekend. Een eventuele compensatie leidt in dat geval tot een voordeel in 2022. | 94.000 | |
De stelpost investeringsagenda sport is voor een bedrag van | 25.000 | |
Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). Doordat de werkelijke exploitatiekosten hoger zijn dan de op begrotingsbasis ingediende aanvraag, is er ook meer recht op compensatie. Daarnaast is uit de ingediende verantwoordingen van alle gemeenten samen gebleken dat het ingestelde plafond voor de totale compensatie in 2020 toch niet is overgeschreden, waardoor we over dat jaar alsnog volledige compensatie hebben ontvangen. Hierdoor is het totaal voordeel in 2021 € 64.000 | 64.000 | |
Overige verschillen sport | 18.000 | |
Cultuur | ||
Er zijn minder uren toegerekend aan het taakveld cultuur. Dit wordt veroorzaakt door tijdelijke vacatureruimte in 2021. | 35.000 | |
Op de diverse subsidie budgetten resteert een totaal bedrag van | 212.000 | |
De opdracht voor de realisatie van de verzelfstandiging van de elektriciteitsvoorzieningen van het cultureel centrum de Voorste Venne in Drunen is verleend. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de afspraak die met de afronding van het renovatieproject in 2018 is gemaakt. Doordat rekening moet worden gehouden met levertijden van de te bestellen onderdelen en verwerkingstijden van de aanvragen is de doorlooptijd circa 12 maanden. De verwachte oplevering is in het 3e kwartaal van 2022. Voorgesteld wordt dit budget over te hevelen zodat de ontvlechting als nog gerealiseerd kan worden. | 75.000 | |
Overige verschillen cultuur | -1.000 | |
Saldo verschil | 442.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2021 versus realisatie 2020
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2021 | -5.554 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2020 | -6.046 |
Voordelig verschil | 492 |
Voornaamste verschillen:
In 2020 is de restant boekwaarde die nog rustte op het hoofdveld van hockeyvereniging MHCD ineens afgeboekt in verband met de vervanging hiervan door een waterveld. | 105.000 | |
---|---|---|
Vanwege de coronamaatregelen was het openhouden van zwembaden economisch niet rendabel, maar het was maatschappelijk wel zeer wenselijk. Om de financiële gevolgen te verzachten heeft het Rijk voor 2020 en voor de 1e helft van 2021 middelen beschikbaar gesteld. Beide zijn in 2021 uitgekeerd. Het gaat in totaliteit om € 276.000 wat aan compensatie is ontvangen. Hier staat het negatieve exploitatie resultaat van het zwembad tegenover. | 276.000 | |
Op basis van de regeling ’tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties COVID-19’ zijn in 2020 de huren kwijtgescholden aan amateursportorganisaties (binnen- en buitensport) voor een totaal bedrag van € 112.000. Het ging toen om de periode 1 maart tot 1 juni 2020. De gemiste huurinkomsten zijn gecompenseerd door het Rijk. In 2021 is via deze regeling opnieuw kwijtschelding verleend en compensatie ontvangen. Nu voor het vierde kwartaal van 2020 en de eerste twee kwartalen 2021. In totaliteit gaat het in 2021 om een bedrag van € 224.000. Oftewel het dubbele van 2020. Door de gemiste huurinkomsten en hier tegenoverstaande compensatie ontstaat er een verschil van € 112.000 zowel nadelig als voordelig ten opzichte van 2020. | 112.000 | |
Conform het BBV mogen de investeringskosten voor zogenaamde SAAS oplossingen niet geactiveerd worden, maar dienen deze ten laste van de exploitatie te komen. Dit geldt ook voor de aanschaf van de nieuwe software applicatie van het sportbedrijf. | -75.000 | |
De storting in de onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen is jaarlijks gelijk (stabiele druk) om fluctuaties in de kosten over de jaren te egaliseren. Deze storting wordt vervolgens verhoogd met de kostprijsverhogende btw voortvloeiend uit de voor dat jaar in het MJOP begrote onderhoudskosten voor sportgebouwen. De hoogte van de storting fluctueert doordat ook de onderhoudskosten dat doen. Hierdoor was de storting in 2020 € 56.000 hoger dan die in 2021. | 56.000 | |
De SPUK uitkering ter compensatie van de kostprijsverhogende btw op sport fluctueert, omdat dit ook geldt voor de kosten waar deze op van toepassing is. Dit betreft dus niet alleen de onderhoudskosten als in de vorige alinea toegelicht, maar alle kosten die betrekking hebben op het geven van gelegenheid tot sportbeoefening. Daarnaast is begin 2022 de SPUK uitkering 2020 definitief vastgesteld. Daarbij is gebleken dat het totale subsidieplafond, in tegenstelling tot de eerdere beschikking, toch niet is overschreden in 2020. Het aangevraagde en verantwoorde bedrag is alsnog volledig ontvangen. Dit is verwerkt in de jaarrekening 2021. | 50.000 | |
In 2021 is er eenmalig een extra uitkering ter grootte van € 60.000 ontvangen voor de uitvoering van het lokaal sportakkoord | 60.000 | |
Overige verschillen | 20.000 | |
Saldo verschil | 492.000 |