Verschillenanalyse per programma

Verkeer en vervoer

Programma Verkeer en vervoer

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Jaarrekening 2021

Lasten

6.407

4.860

4.815

4.681

Baten

617

395

395

513

Saldo

-5.790

-4.465

-4.420

-4.167

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

301

124

124

215

Onttrekkingen uit reserves

1.965

9.897

0

0

Per saldo mutaties reserves

1.664

9.773

-124

-215

Saldo inclusief mutaties reserves

-4.126

5.308

-4.543

-4.382


Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2021


Specificatie verschil (x € 1.000):

Verkeer en vervoer

261

Parkeren

13

Parkeerbelasting

-22

Voordelig verschil

252

Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Aan dit programma zijn per saldo meer uren toegerekend. Dit heeft  te maken met een verschuiving van de ureninzet van andere taakvelden/programma’s naar taakveld wegen. Zo zijn meer uren geschreven op onderhoud wegen, gladheidsbestrijding  en verkeersmaatregelen ( met name GOL). De uren van de voorbereidingen van mitigerende maatregelen komen eveneens ten laste van dit taakveld. Daarnaast zijn meer uren toegerekend voor de werkzaamheden met betrekking tot de nutsvoorzieningen in verband met voorbereiding en aanleg glasvezel. Tegenover de werkzaamheden ten behoeve van de aanleg glasvezel staan ook hogere inkomsten.

-137.000

De inkomsten uit leges voor kabels en leidingen zijn beduidend hoger dan begroot. Grote stukken van gemeente Heusden zijn en worden gereedgemaakt om over te gaan tot aansluiting op glasvezel. Hiervoor zijn en worden vergunningen verstrekt, waardoor er sprake is van extra legesopbrengsten met, in een aantal gevallen, daaraan gekoppeld verschuldigde straatwerkvergoedingen.

20.000

Een budgetoverheveling voor duurzaam veilig 2020 is niet ingezet in 2021. Dit bedrag valt nu vrij.

40.000

Voor het stimuleren van andere vervoermiddelen dan de auto in het woon-werkverkeer en voor projecten mensgerichte maatregelen zijn subsidies ontvangen van de Provincie Noord-Brabant. De gemaakte kosten voor deze projecten zijn lager uitgevallen dan de normen waarop de beschikking gebaseerd is.

16.000

Begin 2022 is het nieuw gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) vastgesteld nadat besluitvorming hierover in 2021 meermalen was uitgesteld. De voor 2021 beschikbare middelen voor het GVVP zijn in 2021 niet  geheel nodig geweest. Besteding van deze gelden is pas mogelijk vanaf 2022. Het College heeft op verzoek van de raad besloten om het resterende bedrag van jaarschijf 2021 over te hevelen naar 2022.

92.000

De uitvoering van diverse maatregelen in het kader van duurzaam veilig heeft in 2021 niet plaatsgevonden doordat vertraging is opgelopen mede door COVID-19 waardoor het nauwelijks mogelijk was informatieavonden te beleggen. De voorbereidingen hebben plaatsgevonden. Om budget beschikbaar te hebben voor de verdere afwikkeling wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

80.000

De kosten voor bermen onderhoud zijn in 2021 hoger uitgevallen. Naast de kosten voor het afroven van de bermen en het afvoeren van de grond is in 2021 een deel van het budget ingezet voor versteviging van de bermen met terrastab.

-23.000

De beschikbare middelen voor aanpak zwerfafval zijn niet geheel besteed. Om budget in 2022 beschikbaar te hebben wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

28.000

De energiekosten voor de openbare verlichting zijn hoger uitgevallen door een nagekomen afrekening over voorgaand jaar en een correctie op de energiebelasting.

-24.000

De kosten voor onderhoud civiel technische kunstwerken zijn lager uitgevallen. De voorbereiding en aanbesteding heeft plaatsgevonden en de uitvoering vindt plaats in 2022.

65.000

Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud en voor vervanging van lichtmasten. Per saldo is dit een voordeel dat gestort is in de reserve vervanging lichtmasten.

91.000

Parkeerbelasting

De opbrengst voor parkeergelden en parkeerboetes is lager dan begroot.

-20.000

Overige verschillen

24.000

Saldo verschil

252.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2021 versus realisatie 2020

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2021

-4.167

Saldo jaarrekening 2020

-5.790

Voordelig verschil

1.623


Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

In 2021 zijn meer uren toegerekend aan dit programma dan in 2020. Dit heeft met name betrekking op taakveld verkeer en vervoer en nutsvoorzieningen.

-163.000

Voor het onderhoud van wegen was er een bestemmingsreserve Onderhoud Wegen. In 2019 is voldaan aan de criteria om de reserve om te zetten naar een voorziening Onderhoud Wegen. De voor omzetting benodigde besluitvorming heeft echter pas plaatsgevonden bij de tweede bestuursrapportage 2020, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020. De hieruit voortvloeiende administratieve wijziging laat in de exploitatie 2020 de storting in de voorzienig onderhoud zien van € 3.223.000. De storting 2021 bedraagt € 1.258.000.  Door deze administratieve wijziging ontstaat hier een groot verschil in de vergelijking van de jaarcijfers.
De werkelijke onderhoudslasten 2021 (€ 598.000) komen direct ten laste van de voorziening.

1.965.000

De kosten voor GVVP zijn in 2021 hoger dan in 2020.

-79.000

In 2021 zijn de kosten voor onderhoud lichtmasten hoger dan in 2020. De werkelijke onderhoudslasten variëren per jaar en kunnen beïnvloed worden door onvoorziene omstandigheden (onveilige situaties). Naast het reguliere onderhoud zijn een aantal integrale projecten in uitvoering genomen. Meerkosten worden verrekend met de reserve de reserve openbare verlichting.

-93.000

De kosten om onkruidbestrijding verhardingen zijn in 2021 lager als gevolg van een nieuwe aanbesteding.

68.000

De kosten voor bermen onderhoud zijn in 2021 hoger dan in 2020. Er is een deel van het budget ingezet voor versteviging van de bermen met terrastab.

-60.000

Overige verschillen

-15.000

Saldo verschil

1.623.000

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 13:36:11 met de export van 06/02/2022 13:19:58