Programma Verkeer en vervoer
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Jaarrekening 2021 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 6.407 | 4.860 | 4.815 | 4.681 |
Baten | 617 | 395 | 395 | 513 |
Saldo | -5.790 | -4.465 | -4.420 | -4.167 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 301 | 124 | 124 | 215 |
Onttrekkingen uit reserves | 1.965 | 9.897 | 0 | 0 |
Per saldo mutaties reserves | 1.664 | 9.773 | -124 | -215 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -4.126 | 5.308 | -4.543 | -4.382 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2021
Specificatie verschil (x € 1.000):
Verkeer en vervoer | 261 |
---|---|
Parkeren | 13 |
Parkeerbelasting | -22 |
Voordelig verschil | 252 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | ||
---|---|---|
Aan dit programma zijn per saldo meer uren toegerekend. Dit heeft te maken met een verschuiving van de ureninzet van andere taakvelden/programma’s naar taakveld wegen. Zo zijn meer uren geschreven op onderhoud wegen, gladheidsbestrijding en verkeersmaatregelen ( met name GOL). De uren van de voorbereidingen van mitigerende maatregelen komen eveneens ten laste van dit taakveld. Daarnaast zijn meer uren toegerekend voor de werkzaamheden met betrekking tot de nutsvoorzieningen in verband met voorbereiding en aanleg glasvezel. Tegenover de werkzaamheden ten behoeve van de aanleg glasvezel staan ook hogere inkomsten. | -137.000 | |
De inkomsten uit leges voor kabels en leidingen zijn beduidend hoger dan begroot. Grote stukken van gemeente Heusden zijn en worden gereedgemaakt om over te gaan tot aansluiting op glasvezel. Hiervoor zijn en worden vergunningen verstrekt, waardoor er sprake is van extra legesopbrengsten met, in een aantal gevallen, daaraan gekoppeld verschuldigde straatwerkvergoedingen. | 20.000 | |
Een budgetoverheveling voor duurzaam veilig 2020 is niet ingezet in 2021. Dit bedrag valt nu vrij. | 40.000 | |
Voor het stimuleren van andere vervoermiddelen dan de auto in het woon-werkverkeer en voor projecten mensgerichte maatregelen zijn subsidies ontvangen van de Provincie Noord-Brabant. De gemaakte kosten voor deze projecten zijn lager uitgevallen dan de normen waarop de beschikking gebaseerd is. | 16.000 | |
Begin 2022 is het nieuw gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) vastgesteld nadat besluitvorming hierover in 2021 meermalen was uitgesteld. De voor 2021 beschikbare middelen voor het GVVP zijn in 2021 niet geheel nodig geweest. Besteding van deze gelden is pas mogelijk vanaf 2022. Het College heeft op verzoek van de raad besloten om het resterende bedrag van jaarschijf 2021 over te hevelen naar 2022. | 92.000 | |
De uitvoering van diverse maatregelen in het kader van duurzaam veilig heeft in 2021 niet plaatsgevonden doordat vertraging is opgelopen mede door COVID-19 waardoor het nauwelijks mogelijk was informatieavonden te beleggen. De voorbereidingen hebben plaatsgevonden. Om budget beschikbaar te hebben voor de verdere afwikkeling wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 80.000 | |
De kosten voor bermen onderhoud zijn in 2021 hoger uitgevallen. Naast de kosten voor het afroven van de bermen en het afvoeren van de grond is in 2021 een deel van het budget ingezet voor versteviging van de bermen met terrastab. | -23.000 | |
De beschikbare middelen voor aanpak zwerfafval zijn niet geheel besteed. Om budget in 2022 beschikbaar te hebben wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 28.000 | |
De energiekosten voor de openbare verlichting zijn hoger uitgevallen door een nagekomen afrekening over voorgaand jaar en een correctie op de energiebelasting. | -24.000 | |
De kosten voor onderhoud civiel technische kunstwerken zijn lager uitgevallen. De voorbereiding en aanbesteding heeft plaatsgevonden en de uitvoering vindt plaats in 2022. | 65.000 | |
Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud en voor vervanging van lichtmasten. Per saldo is dit een voordeel dat gestort is in de reserve vervanging lichtmasten. | 91.000 | |
Parkeerbelasting | ||
De opbrengst voor parkeergelden en parkeerboetes is lager dan begroot. | -20.000 | |
Overige verschillen | 24.000 | |
Saldo verschil | 252.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2021 versus realisatie 2020
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2021 | -4.167 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2020 | -5.790 |
Voordelig verschil | 1.623 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | ||
---|---|---|
In 2021 zijn meer uren toegerekend aan dit programma dan in 2020. Dit heeft met name betrekking op taakveld verkeer en vervoer en nutsvoorzieningen. | -163.000 | |
Voor het onderhoud van wegen was er een bestemmingsreserve Onderhoud Wegen. In 2019 is voldaan aan de criteria om de reserve om te zetten naar een voorziening Onderhoud Wegen. De voor omzetting benodigde besluitvorming heeft echter pas plaatsgevonden bij de tweede bestuursrapportage 2020, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020. De hieruit voortvloeiende administratieve wijziging laat in de exploitatie 2020 de storting in de voorzienig onderhoud zien van € 3.223.000. De storting 2021 bedraagt € 1.258.000. Door deze administratieve wijziging ontstaat hier een groot verschil in de vergelijking van de jaarcijfers. | 1.965.000 | |
De kosten voor GVVP zijn in 2021 hoger dan in 2020. | -79.000 | |
In 2021 zijn de kosten voor onderhoud lichtmasten hoger dan in 2020. De werkelijke onderhoudslasten variëren per jaar en kunnen beïnvloed worden door onvoorziene omstandigheden (onveilige situaties). Naast het reguliere onderhoud zijn een aantal integrale projecten in uitvoering genomen. Meerkosten worden verrekend met de reserve de reserve openbare verlichting. | -93.000 | |
De kosten om onkruidbestrijding verhardingen zijn in 2021 lager als gevolg van een nieuwe aanbesteding. | 68.000 | |
De kosten voor bermen onderhoud zijn in 2021 hoger dan in 2020. Er is een deel van het budget ingezet voor versteviging van de bermen met terrastab. | -60.000 | |
Overige verschillen | -15.000 | |
Saldo verschil | 1.623.000 |