Paragrafen

Lokale heffingen

Onroerende zaakbelasting

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Onroerende-zaakbelastingen

9.252

9.151

Onder de naam onroerende-zaakbelastingen wordt een belasting geheven van diegene die op 1 januari gebruik maakt en/of in het bezit is van een pand. Te onderscheiden zijn:

  • De gebruikersbelasting (niet-woningen), die wordt opgelegd aan degene die de onroerende zaak gebruikt;
  • De eigenarenbelasting (woningen en niet-woningen), die wordt opgelegd aan de zakelijk gerechtigde (meestal de eigenaar) van een onroerende zaak.

Degene die op 1 januari de onroerende zaak in eigendom heeft en/of hiervan gebruik maakt, betaalt onroerende zaakbelasting voor het hele jaar. De WOZ-waarde van de onroerende zaak is de basis voor de heffing. De waarde is met een WOZ-beschikking vastgesteld. De WOZ-waarden worden via de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) geleverd aan de Rijksbelastingdienst en het Waterschap. De geringe minderopbrengst is met name veroorzaakt door leegstand bij de categorie niet-woningen.

Afvalstoffenheffing

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Afvalstoffenheffing (incl. Milieustraat)

3.536

3.961

Op basis van de milieuwetgeving is de gemeente verplicht huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen en af te voeren. De kosten worden via de afvalstoffenheffing doorberekend aan de burgers. Het tarief wordt jaarlijks vastgesteld aan de hand van de kosten en het saldo in de egalisatievoorziening waarbij getracht wordt grote schommelingen tussen jaren te vermijden. In 2021 zijn de gerealiseerde (directe en indirecte) kosten minus de overige inkomsten € 3.057.000 . De gerealiseerde baten zijn € 3.961.000. Het saldo van de lasten en de werkelijke baten groot € 904.000 is gemuteerd met de betreffende voorziening. Het dekkingspercentage hierdoor is 100 %. De gestegen opbrengsten zijn ontstaan, omdat door Corona mensen meer thuis zijn geweest en hierdoor meer restafval is aangeboden.

Rioolheffing

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Rioolheffing

4.316

4.225

Rioolheffing wordt geheven om de aanleg en de instandhouding van het gemeentelijk rioleringsstelsel te kunnen bekostigen. In het Waterplan Heusden 2018-2022 voorheen het Verbreed Gemeentelijk Riolerings Plan (VGRP) zijn voor de langere termijn de vervanging van de riolering, alsmede de onderhoudskosten daarvan, aangegeven.

De totale toerekenbare kosten van de riolering bedroegen in 2021 € 3.297.000, inclusief ca. € 303.000 overhead. Het saldo van de lasten en de werkelijke baten ad € 928.000 is gemuteerd met de betreffende (spaar)voorziening dan wel de egalisatiereserve riolering (€ 50.000). Het dekkingspercentage is 100 %. Het voordeel op de exploitatie wordt veroorzaakt door lagere kosten dan begroot van onder andere de interne uren en minder uitbetaalde afkoppelsubsidie dan verwacht. Daarnaast zijn de kosten voor preventief groot onderhoud wat hoger en zijn er projecten opgestart en uitgevoerd waarbij kosten gemaakt zijn voor vervangingsinvesteringen. In 2021 is een bedrag van € 1.520.000 aan vervangingsinvesteringen uitgevoerd welke ten laste van de spaarvoorziening (vervanging) riolering zijn gebracht. In 2019 is het waterplan 2018-2022 vastgesteld waarin gekozen is voor de spaarvariant ten aanzien van toekomstige investeringen.

Hondenbelasting

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Hondenbelasting

249

261

De geringe meeropbrengst is met name veroorzaakt doordat meer mensen tijdens corona een hond hebben aangeschaft en hiervan aangifte hebben gedaan.

Begrafenisrechten

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Begrafenisrechten

160

171

De tarieven werden voor het jaar 2021 met 1,8% inflatiecorrectie verhoogd. Het gerealiseerde dekkingspercentage is 92,4% ten opzichte van een begroot percentage van 68,4%. In de lasten is
€ 168.000 aan toegerekende lasten gerealiseerd en € 17.000 aan overhead toegerekend, in totaal
€ 185.000.

Parkeerbelasting

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Parkeerbelasting

73

63

De baten bestaan uit parkeerbelasting (Vesting Heusden), parkeervergunningen en parkeerboetes. De lagere opbrengst is met name veroorzaakt doordat er veel minder parkeerboetes zijn en minder parkeergeld is ontvangen.

Toeristenbelasting

 belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Toeristenbelasting

91

87

Toeristenbelasting wordt geheven van degene, die gelegenheid tot verblijf met overnachting biedt aan niet-ingezetenen, voor zover deze persoon of instelling belang daarbij heeft. Dit betreffen hotels, pensions, bed & breakfast gelegenheden.

Marktgelden en standplaatsen

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Marktgelden en standplaatsen

28

23

Onder de naam marktgeld wordt een recht geheven van een standplaats op voor de openbare dienst bestemde en door het college als marktterrein aan te wijzen plaatsen.
De inkomsten op basis van de tarieven 2021 (inclusief 1,8% verhoging) bedragen voor marktgelden
€ 2.900 (begroot € 5.500) en voor standplaatsen € 19.600 (begroot  € 22.000).

Reclamebelasting

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Reclamebelasting

34

0

Onder de naam reclamebelasting wordt binnen een vooraf bepaald gebied een belasting geheven voor openbare aankondigingen (o.m. reclame-uitingen) die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. De opbrengsten worden na aftrek van de gemeentelijke perceptiekosten (onder meer invorderingskosten) gestort in een ondernemersfonds. Op verzoek van de Stichting Kernmanagement Drunen (SKD) is in 2021 geen reclamebelasting opgelegd.

Leges

Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. De belastbare feiten, zoals het sluiten van een huwelijk, het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen, het behandelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning en allerlei overige vergunningen en verzoeken tot vrijstelling en ontheffing en de daarbij behorende tarieven zijn opgenomen in de bij de legesverordening behorende tarieventabel.

Bij de heffing van leges wordt zoveel mogelijk volledige kostendekking nagestreefd. Niet alle tarieven kunnen echter vrij worden vastgesteld. Met name voor de tarieven voor de zogenaamde reisdocumenten is van rijkswege een maximum tarief bepaald. Retributies zijn bedoeld om met de inkomsten uit de belastingheffing bepaalde gemeenteactiviteiten te bekostigen. Om te voorkomen dat gemeenten met deze specifieke belastingen ook andere activiteiten financieren, mogen slechts kosten worden verhaald en is het maken van winst niet toegestaan. In het algemeen wordt bij legeskosten jaarlijks het inflatiepercentage gecorrigeerd. Dit is ook in 2021 gebeurd. Op basis van de realisatie 2021 is een kostendekkendheid van 97,6 % gerealiseerd. De toegerekende overhead is € 606.000.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 13:36:11 met de export van 06/02/2022 13:19:58