5.1 Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor kinderen in Heusden, op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 -2026 (versie 2020).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2021 is de voorbereidende fase van het nieuwbouwproject van de scholen Dromenvanger / Leijlinde afgerond en dit heeft geleid tot een definitief ontwerp. Op basis van het uiteindelijke technische ontwerp heeft de aanbestedingsprocedure plaatsgevonden. Inmiddels is bekend met welke aannemer de eerste werkzaamheden in 2022 gaan plaatsvinden.
- In 2021 is de upgrade van de Lambertusschool aanbesteed door Scala. Om te kunnen gunnen heeft de gemeente een extra krediet ter beschikking gesteld. De upgrade zal medio 2022 uitgevoerd worden.
- In 2021 tekenden we een intentieovereenkomst met diverse maatschappelijke partners voor samenwerking. Doel van de samenwerking is realisatie van een IKC (integraal kind centrum), met gezondheidscentrum en binnensportfaciliteiten bij de nieuwbouw van De Bussel.
- De renovatie van De Duinsprong is omgezet in een ambitie tot nieuwbouw. Deze is gebaseerd op de resultaten die uit de bouwkundige inspectierapportages kwamen.
- In de aanloop naar de actualisatie van het IHP in 2022 zijn de volgende onderzoeken gedaan of verder uitgewerkt:
- basisschool ’t Kompas;
- basisschool Th.J. Rijkenschool;
- basisschool Jongleren/Wereldwijs;
- d’Oultremontcollege.
De uitwerkingen van de onderzoeken wordt meegenomen in de vaststelling van het IHP in 2022.
5.2 Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen en daarmee hun kansen te vergroten op een zo’n goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met de aanpak van laaggeletterdheid willen we bereiken dat meer mensen beschikken over de benodigde basisvaardigheden of een stap zetten in de richting van het verkrijgen daarvan door het volgen van een (educatief) aanbod.
- Aan het eind van het programma (2024) voert de gemeente zelfstandig de regie over de aanpak van basisvaardigheden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2021 hebben er diverse overleggen plaatsgevonden met het onderwijs en met gemeente Waalwijk en gemeente Loon op Zand, om de NPO-budgetten op een juiste manier te laten aansluiten bij de plannen vanuit het onderwijs. De NPO-budgetten zijn bedoeld om de door Corona opgelopen achterstanden in het onderwijs in te lopen en weg te werken. Deze budgetten zijn beschikbaar tot en met 2023.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (kortweg: doelgroepkinderen) zijn in beeld en hebben extra ondersteuning gekregen zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Er is een extern onderzoek geweest naar kwaliteit en meerwaarde van het aanbod van voor- en vroegschoolse Educatie (VVE) voor doelgroepkinderen. De verbeterpunten daaruit worden opgepakt in 2022.
- Ondanks capaciteitsproblemen door de tekorten op de arbeidsmarkt, zijn er in 2021 geen grote wachtlijsten geweest voor VVE-doelgroepkinderen.
- We hebben afspraken gemonitord met primair onderwijs en voorschoolse instellingen over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie. In 2021 is een nieuw overdracht formulier in gebruik genomen om de doorlopende leerlijn beter te borgen.
- Ieder kwartaal is er een overleg geweest tussen gemeente en VVE-aanbieders. Hierin zijn onder andere vastlopende casussen besproken. Doel was ouders te ondersteunen met het naar de voorschoolse voorziening te laten gaan van hun kinderen.
- De gemeenten in de arbeidsmarktregio Midden-Brabant (Hart van Brabant), het Taalnetwerk Midden-Brabant en de Taalhuizen in de gemeenten in de arbeidsmarktregio hebben gewerkt aan het regioplan ‘Samen begrijpen we elkaar 2021-2024’. Dat plan is in 2021 vastgesteld en inseptember hebben de betrokken deelnemers daarvoor het Taalakkoord ondertekend. Deelnemers beloven in begrijpelijke taal te gaan communiceren. De aanpak loopt via vier programmalijnen:
- Begrijpelijke Taal;
- Laaggeletterdheid herkennen;
- Bereik de doelgroep;
- Aanbod Basisvaardigheden.
- In 2021 zijn afspraken gemaakt met de aanbieders van voorschoolse educatie over de inzet van HBO-geschoolde medewerkers. Hiermee is reeds invulling gegeven aan een wettelijke verplichting, die vanaf 1 januari 2022 van kracht is.
5.3 Leerlingenvervoer
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2021 ging een nieuwe verordening van kracht voor het leerlingenvervoer. Ondanks minimale aanpassingen, gaat de verordening nog meer uit van (ontwikkelen) van eigen mogelijkheden. We willen hiermee zelfstandig reizen stimuleren, als dat mogelijk is, door een gesprek met Bijeen en het aanbod om samen een vervoersplan te maken. Daarnaast is er een OV-abonnement voor leerlingen die elke dag met de bus naar school reizen. Hiermee kunnen ze ook buiten schooltijden reizen.
- Naast de normale intake vindt met gezinnen, waarin een of meer kinderen ontwikkelmogelijkheden hebben in het vervoer, een uitgebreider gesprek plaats. We kijken naar wat de toekomstige mogelijkheden voor begeleid of zelfstandig reizen zijn voordat we een toekenning doen.
- Alle leerlingen van SBO De Leilinde reizen tijdelijk (t/m 2023) richting Wijk en Aalburg in verband met de nieuwbouw van de school. Alle ouders hebben een vergoeding of aangepast vervoer aangeboden gekregen.
5.4 Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De leerplichtconsulenten hebben tijdens de sluiting van de scholen in verband met corona een prominente rol gehad in het in kaart brengen van kwetsbare kinderen en hebben daarop vervolgens actie ondernomen om uitval / verzuim te voorkomen.
- Naast de extra werkzaamheden als gevolg van de sluiting van de scholen in verband met corona, zijn alle verzuimmeldingen geregistreerd en indien nodig is er interventie gepleegd door de leerplichtconsulent.
- Met Baanbrekers zijn afspraken gemaakt over het in beeld brengen en terug naar een opleiding of een leerwerkplek begeleiden van vroegtijdig schoolverlaters, zodat zij alsnog een startkwalificatie kunnen behalen. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen jongeren in de RMC (Regionaal meld- en coördinatiepunt)-leeftijd (23-) en oudere jongeren die via het Aanmeldpunt van Bijeen in beeld worden gebracht.
5.5 Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Intensivering van de relatie tussen de gemeente en de lokale onderwijsinstellingen, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers en het bedrijfsleven voor het gezamenlijk belang.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De gemeente heeft capaciteit beschikbaar gesteld om de regie op de noodopvang te regelen ten tijde van schoolsluitingen als gevolg van corona.
- Vanuit Bijeen is in nauwe samenwerking met de scholen gedurende de sluiting van de scholen geprobeerd alle kinderen en jongeren te monitoren. Daarbij is integraal gekeken naar de bijkomende problematiek en waar nodig is actie ondernomen.
- De overleggen met de onderwijsbesturen van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs, de kinderopvangorganisatie Mikz en de samenwerkingsverbanden (primair en voortgezet onderwijs) zijn inmiddels in volle gang. Het proces hiervoor is op bestuurlijk niveau gestart, waarna het een vervolg krijgt op uitvoeringsniveau. De overleggen hebben een aantal actuele thema’s opgeleverd, waarbij er samenhang en overlap bestaat tussen de verschillende betrokken partijen. De gemeente heeft extra capaciteit beschikbaar gesteld om dit proces te versnellen. Inmiddels zijn we beland op het punt van uitvoering, waarbij met vertegenwoordiging vanuit de betrokken partijen per thema een uitvoeringsprogramma wordt uitgewerkt. Die wordende komende jaren geëvalueerd en bijgestuurd.