3.1 Verkeersveiligheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Reductie verkeersslachtoffers als onze bijdrage aan nul verkeersdoden Brabant.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2020 is de nieuwe mobiliteitsvisie opgesteld. Als nadere uitwerking daarvan zijn begin 2021 het Mobiliteitsplan en de uitvoeringsagenda opgesteld. Finale besluitvorming hierover in de gemeenteraad is, als gevolg van vertraging in de uitspraak van de Raad van State over de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL), doorgeschoven naar begin 2022.
- De planvorming en voorbereiding van de aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Tuinbouwweg zijn in 2021 vrijwel afgerond. Ook zijn er belangrijke stappen gezet in het verkrijgen van medewerking van de betrokken grondeigenaren.
- De Admiraalsweg in Drunen is in 2021 geheel opnieuw ingericht en omgevormd van een 50km-straat naar een 30km-straat met aanliggende fietsstroken,
- In het winterhalfjaar 2021 / 2022 is een aantal kleinere maatregelen voorbereid of uitgevoerd, waarvoor de Raad in september 2021 middelen heeft geoormerkt vanuit de stelpost Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP).
- Voor de herinrichting van de Vijfhoevenlaan is een uitgebreid participatietraject doorlopen. Veel mensen hebben kunnen meedenken over de toekomstige inrichting van deze nieuwe toegangsweg van Vlijmen. Dit heeft geresulteerd in een voorlopig ontwerp dat in de winter van 2021 aan bewoners en betrokken is gepresenteerd en dat in 2022 verder wordt uitgewerkt
- We stimuleerden verkeersveilig gedrag door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen, scholieren en senioren. Alle 4-jarigen kregen bijvoorbeeld fluorescerende hesjes.
- We hebben (periodiek) overleg gehad met belangengroeperingen, zoals Veilig Verkeer Nederland, politie en de Fietsersbond om verkeerssituaties veiliger te maken en een integraal toegankelijke openbare ruimte te realiseren.
3.2 Duurzame mobiliteit
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- De uitstoot van CO2/stikstof/fijnstof die veroorzaakt wordt door mobiliteit terugdringen
- Het aandeel duurzame brandstoffen bevorderen
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We zijn gestart met een verkenning naar de mogelijkheden van deelfietsen.
- In 2021 zijn tien elektrische auto’s aangeschaft (negen voor toezichthouders en één voor de bodes). De bodebus is in 2021 in gebruik genomen. De andere auto’s worden in 2022 geleverd.
- Met de tussenuitspraak van de Raad van State over de plannen voor de GOL is ook de realisatie van de snelfietsroute een stap dichter bij gekomen. Realisatie hiervan is onderdeel van het uitvoeringscontract met de aannemerscombinatie voor het GOL.
- De inrichting van de Admiraalsweg is uitvoerig met de provincie en Arriva besproken, zodat deze weg deel blijft uit maken van de busroute.
- In het voorjaar van 2021 is een uitgebreid participatietraject doorlopen voor de verkenning van een aangepaste verkeerstructuur in het centrum van Vlijmen. Na alle verkregen inzichten is besloten eventuele wijzigingen pas door te voeren nadat uit monitoring is gebleken hoe de verkeerstromen na realisatie van de GOL precies gaan lopen.
- In 2021 is een start gemaakt met het plaatsen van een aantal laadpalen in onze gemeente aanvullend op individueel wensen van inwoners.
3.3 Openbare verlichting
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- In 2030 wordt, ten opzichte van 2013, 50% van de energie bespaard op openbare verlichting
- Een hogere beeldkwaliteit van de openbare ruimte
- Toekomstbestendig verlichtingsareaal
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Als onderdeel van het reguliere storingsonderhoud zijn enkele honderden defecte armaturen vervangen door energiezuinige LED-armaturen;
- Bij nieuwe verlichting wordt voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook meest duurzame, circulaire en energiezuinige toepassing gekozen op basis van het in 2020 vastgestelde programma van eisen. Aan de Hoeven / Mariëndonkstraat is slimme verlichting geplaatst, die op afstand instelbaar is.
- Het vervangen van de verlichting is meegenomen bij de uitvoering van integrale beheerprojecten, wanneer dit nodig was. Een voorbeeld hiervan is de Admiraalsweg.
- Er is een meerjarige raamovereenkomst voorbereid voor de planmatige vervanging van openbare verlichting. Deze is in de winter van 2021/2022 aanbesteed.
3.4 Ondergrondse Infra
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Een duidelijk en overzichtelijk gebruik en inrichting van de ondergrondse openbare ruimte, waarbij de ruimtevraag voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, telecomkabels, riolering, ondergrondse containers en boomwortels goed is afgestemd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben periodieke afstemming met de nutsbedrijven. Met name bij de integrale beheerprojecten hebben we van te voren met de nutsbedrijven afstemmingsoverleggen gehad over onder andere de planning en het type werkzaamheden.
- De actualisatie van het handboek en de verlegregeling heeft nog niet plaatsgevonden, omdat de beschikbare ambtelijke capaciteit met voorrang is ingezet voor de coördinatie op het verleggen van kabels en leidingen in het kader van de GOL en de noodzakelijke begeleiding van de aanleg van glasvezel in de hele gemeente.
- In 2021 startten externe partijen met de aanleg van glasvezel in de hele gemeente.
3.5 Kwaliteit Openbare Ruimte
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Vanuit een effectief beheer van de openbare een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners en huidige en toekomstige ondernemers en werknemers (vestigingsklimaat).
- Via gerichte maatregelen een bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluidshinder.
- Een beheerstrategie die beter aansluit bij het gedachtegoed van Dromen.Doen.Heusden en die past binnen de visie van de omgevingswet.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2021 is het nieuwe beleidsplan integraal beheer openbare ruimte (IBOR) vastgesteld.
- De initiatieventafel voor de beoordeling en begeleiding van inwonersinitiatieven is operationeel, Het is een organisatie breed ambtelijk samenwerkingsverband om initiatieven op integrale en effectieve wijze mogelijk te maken.
- Bij integrale herinrichtingsprojecten nagaan of er via het aanleggen van geluidsbeperkende voorzieningen een bijdrage geleverd kan worden aan de reductie van verkeersgeluid. Dit wordt ook nadrukkelijk bekeken bij de mitigerende maatregelen voor het GOL zoals bijvoorbeeld op de Vijfhoevenlaan in Vlijmen en de Overlaatweg in Drunen.
3.5 Wegen en Civieltechnische kunstwerken
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civieltechnische kunstwerken
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Er is op basis van het vastgestelde beheerplan civieltechnische kunstwerken 2020-2025 onderhoud uitgevoerd aan diverse houten bruggen en kunstwerken oa bij het Nassaubolwerk en de keerwanden bij de Waterpoort, Heemtuin en Haverkampen. Voor onderhoud aan een aantal bruggen (Drongelens Kanaal, Omloop en Groendaalsewetering) is in het najaar opdracht verstrek aan Damsteeg, de uitvoering van het onderhoud aan deze objecten vindt begin 2022 plaats en is enigszins vertraagd door weersomstandigheden.
- Aan de Tuinbouwweg (destijds al een pilot) en de Vliedbergweg zijn de bermen verstevigd met Secubrick. Hierdoor blijft de kant asfalt stabieler wat leidt tot minder onderhoud- cq herstelkosten en ontstaat een verkeersveiliger situatie omdat veiliger uitgeweken kan worden.
- Op diverse wegen is klein onderhoud uitgevoerd (ophalen van gaten). In het oog springend was het onderhoud aan de Akker, Akkerstraat en Mommersteeg waar verzakte wegdelen zijn herstraat.
- Op diverse locaties binnen de gemeenten is ook asfalt onderhoud uitgevoerd, hierbij hebben we ook een pilot uitgerold m.b.t. Streetprint. Dit is aangebracht op de kruising Nieuwkuijkseweg/Vliedbergweg. Ook is op diverse plekken nieuwe wegmarkering aangebracht.
3.6 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met onder andere de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied (project: Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat)
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Op 24 november 2021 deed de Raad van State een tussenuitspraak. Deze uitspraak geeft duidelijkheid over de beroepen die waren ingesteld tegen het Provinciaal Inpassingsplan. In deze tussenuitspraak vraagt de Raad van State hoofdzakelijk meer tekst en uitleg aan de provincie Noord-Brabant over de compensatie van stikstofuitstoot in het plan. De afdeling bestuursrechtspraak laat verder het plan overeind. Met deze tussenuitspraak is na een lange periode van inspraak en bezwaar eindelijk meer duidelijkheid gekomen voor alle direct betrokkenen en zijn de inhoudelijke bezwaren, op een enkel bezwaar na, ongegrond verklaard. De provincie heeft van de Raad van State 6 maanden gekregen om verbeterde plannen aan te leveren. Vervolgens zal de Raad van State een definitieve uitspraak doen. De uitvoering start op zijn vroegst in het najaar van 2022. Welke overige gevolgen dit heeft, onder andere voor financiën, wordt nader onderzocht.