2.1 Integrale veiligheid (Kadernota)
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Aanpakken van georganiseerde ondermijnende criminaliteit.
- Bevorderen van een veilige leefomgeving.
- Zorg en veiligheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2021 heeft het Dagelijks Bestuur van de Taskforce-RIEC de autobranche in de gemeente Heusden aangewezen als handhavingsknelpunt. Dit betekent dat we informatie mogen delen met de betrokken partners (Belastingdienst, FIOD, politie en Douane). Bovendien heeft een analyse van alle garageboxen in de gemeente Heusden plaatsgevonden en zijn er circa 160 garageboxen gecontroleerd.
- Tijdens de Week van de Veiligheid en via onze communicatiekanalen, werd aandacht gevraagd voor Meld Misdaad Anoniem en Nietwegkijken.nl. De buurtpreventieteams hebben een ondermijnings- en bewustwordingstraining gevolgd. In 2022 willen we, wanneer de Corona- regels het toelaten, starten met de buurtapps en de bewustwordingsbijeenkomsten. De acties van het Heusden Interventie Team (HIT) richtten zich op plaatselijke fenomenen. Het lokaal informatieoverleg (LIO) geeft ons voldoende signalen en input om de actiedagen integraal te vullen. In 2021 is ook het Bestuurlijk Interventieteam de Meierij (BIM) opgestart en ter ondersteuning van het BIM is in regionaal verband een fulltime coördinator aangesteld.
- In 2021 hebben we getracht woninginbraken terug dringen door onder andere in te zetten op buurtpreventie.
- Ook in 2021 is een aantal panden en woningen gesloten om drugsgerelateerde overlast tegen te gaan en hebben we deelgenomen aan repressieve politieacties. In samenwerking met het RIEC-Taskforce, HALT en Jongerenwerk van Contour de Twern zijn we gestart met het onderzoeken op welke manier we kunnen voorkomen dat jonge mensen in de verleiding komen om het criminele pad op te gaan.
- De verbinding tussen de Veiligheidscoördinator, met het taakaccent zorg en veiligheid, en de procesregisseur loopt goed. In 2021 zijn diverse casussen opgepakt en was er sprake van integraliteit en zorgvuldige procesbegeleiding.
- We hebben regelmatig operationeel en tactisch overleg met de politie over de politie-inzet.
- In meerdere situaties kan cameratoezicht een ondersteunende oplossing bieden. Het huidige ANPR-cameraproject is vooralsnog gestaakt in 2021. Op dit moment zijn we met diverse partijen in gesprek over mogelijke voortzetting.
- Om effectiever te kunnen handhaven is inzet en zichtbaarheid van wijkagenten en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) onmisbaar. In 2021 is er gewerkt aan het intensiveren van de onderlinge samenwerking binnen de capaciteitsmogelijkheden van de politie. De BOA-capaciteit binnen de gemeente Heusden is in 2021 uitgebreid.
- Door de uitbreiding van de capaciteit, zijn de BOA’s inmiddels op sterkte. Los van het handhaven van de coronaregelgeving, hebben we voldoende aandacht kunnen geven aan het reguliere werk.
2.2 Crisisbeheersing / Veiligheidsregio Brabant-Noord
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Adequaat reageren op en het beheersen van een (mogelijke) crisis.
- Terugdringen van slachtoffers bij calamiteiten (bijv. brand/groot ongeval).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben deelgenomen aan de gemeenschappelijke regeling ‘Veiligheidsregio Brabant-Noord’ om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. We hebben onze regionale taken, rond fysieke veiligheid en de voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing, uitgevoerd.
- We hebben in 2021 intensief samengewerkt met de Veiligheidsregio met betrekking tot de aanpak van de Coronacrisis. Bij deze crisis is de regie inmiddels verschoven van de Veiligheidsregio naar de gemeente.
- Onze gemeente is verantwoordelijk voor het getraind houden en opleiden van medewerkers, die vanuit onze organisatie deelnemen aan de regionale crisisorganisatie (bevolkingszorg). Ondanks de coronaregelgeving hebben verschillende medewerkers van de gemeente Heusden ook in 2021 deelgenomen aan trainingen en opleidingen van de Veiligheidsregio. Weliswaar was het niet mogelijk om alle trainingen en opleidingen doorgang te laten vinden. Neemt niet weg dat we door inzet van onze medewerkers “kennis en kunde” op peil hebben weten te houden.
- We blijven investeren in onze jeugdbrandweer. Hierdoor kunnen jongeren vroegtijdig kennismaken met en enthousiast raken over het werk van de brandweer. Dit is een doorlopende actie waar we ook in 2021 samen met de brandweer aan hebben gewerkt.
- In 2021 heeft de gemeenteraad laten weten geen wensen of bedenkingen te hebben ten aanzien van de bouw van een nieuwe brandweerkazerne aan bedrijventerrein Dillenburg in Drunen. Hiermee is de weg vrij voor de Veiligheidsregio om te starten met de ontwikkeling van de nieuwe brandweerkazerne.
2.3 Omgevingsbeleid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Voorkomen, beperken en/of beheersen van risico’s in de fysieke leefomgeving (conform Wabo).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het uitvoeringsprogramma is in 2021 uitgevoerd conform de planning.
- We zijn sinds 2020 bezig met de voorbereidingen voor de komst van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouw. Hiervoor nemen we deel aan het ambassadeursnetwerk WKB en de regionale werkgroepen binnen Hart van Brabant.
- In 2021 kwam één proefproject in beeld voor de WKB. Hiervoor is een startgesprek gevoerd.
- In 2021 zijn we gestart met de inrichting van de benodigde ICT-software om in 2022 aanvragen voor omgevingsvergunningen te kunnen ontvangen en behandelen.
- De verordening fysieke leefomgeving is vastgesteld.
- De verordening gemeentelijke adviescommissie is ingesteld ter voorbereiding op de Omgevingswet.
- We hebben deelgenomen aan de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Midden-West Brabant.
2.4 Programma Ondermijning
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Het doel is te komen tot een wetenschappelijke onderbouwing van de inzet van wetgeving in relatie tot het beter effectief kunnen handelen, waardoor de aanpak van ondermijning wordt versterkt. Dit betekent, aan de hand van fieldlabs, praktijk en wetenschap met elkaar in verbinding brengen. In breed perspectief moet het programma bijdragen aan het voorkomen en een effectieve aanpak van alle vormen van criminaliteit of vermenging van de onder- en bovenwereld die de reguliere maatschappij ondermijnen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In het kader van het Programma Ondermijning De Langstraat startte de Universiteit van Tilburg met een onderzoek naar meldingsbereidheid. Hieruit bleek dat er steeds meer onderzoeken over meldingsbereidheid beschikbaar komen. Om doublures te voorkomen kozen we voor een pragmatisch vervolg door de werkzaamheden af te ronden en te vervatten in een aantal aanbevelingen die begin 2022 beschikbaar komen.
- Er hebben keukentafelgesprekken plaatsgevonden met gebruikers van panden in het buitengebied. Door corona was dit slechts in beperkte mate mogelijk. In 2022 wordt dit verder opgepakt.
- Afgelopen jaar was het eerste jaar van het Programma Ondermijning De Langstraat. Tijdens dit eerste jaar is het programma verder uitgewerkt in concrete deelprojectplannen. Daarbij is elke gemeente trekker van één deelproject. Heusden is trekker van het fieldlab autobedrijven. Dit fieldlab is in oktober gestart. Het doel is een concrete aanpak ontwikkelen om, zowel zelfstandig als met andere partners, aan dit vraagstuk te gaan werken. De resultaten worden in de eerste helft van 2022 verwacht. De andere deelprojecten gaan nader in op de bestuurlijke weerbaarheid (trekker Waalwijk) en vakantieparken (trekker Loon op Zand) waarvoor eveneens in oktober een fieldlab is gestart.
- Cluster Veiligheid & Handhaving is professioneler geworden op het gebied van data- en informatie- gestuurd werken. In 2021 hebben de clusters Veiligheid en Handhaving en Informatie samengewerkt met als doel alle gemeentelijk informatie zo efficiënt mogelijk en AVG-proof te benutten in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit. De analyse van en de controles op de garageboxen in de gemeente Heusden zijn hier een goed voorbeeld aan.