1.1 Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Als gemeente creëren we een omgeving waarbinnen burgers, bedrijven en organisaties hun dromen waar kunnen maken. Mits zij bereid zijn hiervoor ook zelf initiatief te tonen en inspanningen te verrichten. Zo is voor iedereen de hoogste mate van ontplooiing mogelijk: Dromen.Doen.Heusden.
- De gemeente Heusden op de kaart zetten als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2021 hebben we Doeners van de Maand gehuldigd en een Heusdenaar en Heusdenaartje van het Jaar gekozen. Wekelijks hebben we via sociale media aandacht besteed aan initiatieven uit de wijken en kernen van onze gemeente. Dit waren meestal activiteiten of berichten van Buurt Bestuurt-comités.
- We ondersteunden legio activiteiten van inwoners, ondernemers en instellingen uit onze gemeente. We noemen hier enkele voorbeelden, zonder volledig te zijn, waar we ondersteunden op financieel, facilitair en communicatief gebied:
- Buurt Bestuurt-comités
Alle Buurt-bestuurt comités ontvangen subsidie vanuit de gemeente. Het is een voorbeeld dat perfect past binnen Dromen. Doen. Heusden. Inwoners die zelf nadenken over de leefbaarheid en invulling van hun leefomgeving en daar actief de schouders onder zetten om samen met de gemeente tot een oplossing te komen. Zij worden ondersteund vanuit de organisatie door verschillende clusters. Voorbeelden van de samenwerking zijn de realisatie van de OOP op de Vliedberg, hondenuitrenveld en kunstpleintje in Oudheusden. - Eenzaamheid, coalitie Kom Erbij Heusden
De coalitie Kom Erbij Heusden heeft afgelopen jaar het thema eenzaamheid onder de aandacht gebracht bij inwoners van de gemeente. Tijdens de Maand van de ontmoeting, in oktober, was er een flink programma samengesteld met allerlei activiteiten waar inwoners mee konden doen. Verschillende organisaties, verenigingen en stichtingen openden de deuren. In het kader van dit thema heeft Stichting Evenementen Vlijmen een speelfilm opgenomen. De professionaliteit waarmee dit gedaan is en de samenwerking met allerlei partners is een voorbeeld van de betrokkenheid om dit thema op de kaart te zetten in Heusden. De speelfilm wordt in 2022 in de kernen van de gemeente vertoond. Ook de seniorenschool draagt als partner van de coalitie flink bij om het thema eenzaamheid aan te kaarten. Zo hebben zij met verschillende vrijwilligers tijdens de kerstdagen een heerlijk diner verzorgd voor eenzamere inwoners. Deze inwoners hebben samen met een tafelgenoot genoten van een kerstdiner. - Voorbeelden waar we ook ondersteunden zijn Klimaatplein, Energiek Heusden, Hedikhuizen Duurzaam en PlantYes Heusden.
- Buurt Bestuurt-comités
- We hebben tijdens de coronacrisis de interne communicatie geïntensiveerd. Wekelijks wordt er hierdoor op meerdere momenten gecommuniceerd over de kernwaarden van Dromen. Doen. Heusden. Omdat die de leidraad vormden voor onze aanpak van de coronacrisis, zijn deze kernwaarden in de interne communicatie sterk gelinkt aan de dagelijkse praktijk van onze MogelijkMakers. Bijzonder was in dit verband de uitgave van ons eigen boek “Samen door de crisis: corona in Heusden”. We hebben dit boek verspreid onder iedereen van Team Heusden. Het boek staat vol met praktijkvoorbeelden van MogelijkMaken in coronatijd en is daarmee een naslagwerk voor het vakmanschap van MogelijkMaken.
1.2 Samen thuis in Heusden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Invulling geven aan de, door onze inwoners geschreven toekomstvisie ‘Samen thuis in Heusden’.
- Aansluiten bij de kracht en energie in de samenleving (zoals Buurt Bestuurt en Klimaatplein) en het verkleinen van de afstand tussen inwoners en de overheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2021 gaven we wekelijks via sociale media aandacht aan initiatieven of berichten van de Buurt Bestuurt-comités. Via onze communicatie hebben we op die manier bijgedragen aan de bekendheid van Buurt Bestuurt.
- Mede op basis van de ervaringen tijdens de coronatijd hebben we in 2021 inwonerparticipatie vaker vormgegeven via een combinatie van ‘traditionele’ en digitale vormen. Er zijn ook meerdere onderzoeken uitgevoerd via het inwonerpanel.
- Via een zogenaamde kleine initiatieventafel faciliteren we initiatieven vanuit de samenleving. Deze initiatieven bevinden zich over het algemeen in de openbare ruimte. Ons primaire doel van de initiatieventafel is om samen met de initiatiefnemers én onze partners tot een snelle en integrale afweging te komen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor verbinding, met de gemeente maar ook onderling tussen initiatiefnemers en onze partners, waardoor samenhangende initiatieven kansrijker worden. In 2021 hebben we via de initiatieventafel gezien dat er veel energie zit op initiatieven die te maken hebben met bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte. Ook “vergroening” wordt vaak genoemd. Enkele voorbeelden van ingediende initiatieven binnen deze thema’s; het plaatsen van sport- en beweegtoestellen, het aanleggen van jeu-de-boules-banen en het realiseren van een pumptrackbaan. Deze voorbeelden komen veelal uit de groep 12-18 jarigen en uit de ouderendoelgroep. Zij missen deze faciliteiten in hun directe omgeving.
- We blijven nadrukkelijk inzetten op jeugdparticipatie. Denk hierbij aan het jaarlijkse jeugdcongres, de jeugdburgemeesters en interactieve sessies met jongeren over onderwerpen die ze zelf belangrijk vinden. We hechten grote waarde aan de inbreng van jongeren en nemen dit waar mogelijk mee in de besluitvorming. In 2021 is de Kinderrechtentour helaas voortijdig afgebroken vanwege de coronamaatregelen. Hierdoor kon de geplande bijeenkomst in Heusden op 1 december niet doorgaan. Mogelijk wordt dit in het voorjaar van 2022 ingehaald. Ondanks dat zijn de jeugdambassadeurs en jeugdburgemeesters dit jaar erg actief geweest. Zo hebben zij deelgenomen aan de landelijke Kinderklimaattop en stelden zij tijdens de begrotingsvergadering van de gemeenteraad landelijke en Heusdense klimaatdoelen voor in een presentatie.
- We hebben voor Stichting Dorpshuis Herpt de aankoop van de naast het dorpshuis gelegen kerk mogelijk gemaakt door de inzet van een eenmalige subsidie van € 250.000. Daarmee is de weg vrij voor de realisering van het dorpshuis 2.0 waarbij wonen, welzijn en zorg op de schaal van Herpt samen komen.
- Met het initiatief Kansrijk Elshout zijn we in gesprek om te bezien of het realiseren van een Multifunctionele accommodatie (MFA) tot de mogelijkheden behoort. Dit gesprek voeren we in het verlengde van de renovatie van basisschool Th.J. Rijken op basis van het Integraal huisvestingsplan (IHP).
- Voor de kern Oudheusden wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de realisering van een MFA aan de Kasteellaan. Dit onderzoek ligt in het verlengde van hiervoor gehouden droomsessies met inwoners en betrokken organisaties.
- We hebben op meerdere manieren gewerkt aan het ophalen van wensen en ambities om activiteiten en beleid van de gemeente nog beter aan te sluiten op de dromen van inwoners. Een voorbeeld is het wekelijkse ‘omgevingsbeeld’, bestaande uit een publieks- en mediabeeld, voor het college. Dit omgevingsbeeld wordt sinds kort via intranet gedeeld met de hele organisatie. Ondersteund door Communicatie maken projectgroepen steeds vaker een analyse van het maatschappelijk krachtenveld rond hun project. Zoals hiervoor al benoemd zijn er meerdere onderzoeken uitgevoerd met het inwonerpanel.
1.3 Regionale samenwerking
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- We bundelen onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te kunnen beïnvloeden en onderlinge afstemming te realiseren. Dit doen we omdat de grote maatschappelijke opgaven zich niet tot onze gemeentegrenzen beperken en de concurrentie tussen individuele gemeenten minder plaatsvindt, maar juist steeds meer tussen sterk presterende en geprofileerde regio’s.
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de realisatiekansen te vergroten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Afhankelijk van de opgave werken we samen in diverse regio’s zoals Hart van Brabant, Veiligheidsregio Brabant Noord, Noordoost-Brabant en De Langstraat, maar ook met andere samenwerkingsverbanden (zoals GGD, GOL, Meierij, Maasgemeenten, Vestingsteden), bedrijven en kennisinstellingen.
- Samen met onze partners in Midden-Brabant hebben we gewerkt aan de speerpunten uit de strategische meerjarenagenda Regio Hart van Brabant 2019-2023 en het uitvoeringsprogramma volgens de kaders van de begroting 2021 Regio Hart van Brabant. Met onze partners in Noordoost-Brabant geven we vanuit het nieuwe bestuursconvenant de komende jaren invulling en uitvoering aan de samenwerkingsagenda overheden ‘Richting 2030’. Voor 2021 hebben we dat gedaan aan de hand van de kaders uit het jaarplan en begroting 2021 Regio Noordoost-Brabant.
- We hebben verder gewerkt aan de samenwerking op het gebied van Wonen, Economie & Leisure, Werk & Inkomen en Transities in Langstraatverband. Aanvullend hebben we ingezet op onderwerpen als ondermijning en arbeidsmigranten.
- Op het gebied van de Omgevingswet werken we in de voorbereiding op deze wet samen met partners in de regio zoals het waterschap, GGD, brandweer, omgevingsdienst en andere gemeenten. Er worden in de keten afspraken gemaakt over samenwerking en advisering bij vergunningverlening. Daarnaast wordt kennis uitgewisseld en gezamenlijk stukken voorbereid zoals advisering over ‘de bruidsschat’ van rijksregels die naar de gemeente komen, kostendekkendheid van leges en de aanpak buitenplanse omgevingsplanactiviteiten.
- Op 30 maart 2021 is ‘Van Gogh Nationaal Park in ontwikkeling’ officieel van start gegaan. Namens meer dan 50 samenwerkende partners, hebben Commissaris van de Koning Ina Adema en Voorzitter Yvo Kortmann symbolisch de deur geopend naar het landschap van de toekomst. Dat deden ze op landgoed Oud Herlaer in het bijzijn van Donné Slangen, Directeur Natuur van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
1.4 Digitaliseren overheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Steeds meer diensten via internet aan onze inwoners en bedrijven aanbieden. Daarnaast houden we de traditionele kanalen open.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van online informatie via heusden.nl, social media en e-nieuwsbrieven. Onze website Heusden.nl helpt inwoners en ondernemers zo goed mogelijk om de belangrijkste taken waarvoor zij de gemeente nodig hebben, online te regelen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Voorbereiden op de Omgevingswet, waarbij digitalisering een belangrijk hulpmiddel is voor een goede en eenvoudige uitvoering van de Omgevingswet. Het stelt initiatiefnemers in staat om digitaal vergunningen aan te vragen en meldingen te doen en daarbij sneller te beschikken over informatie over de kwaliteit van de leefomgeving en over de regels die daar gelden.
- In 2021 is een chatbot geactiveerd op de gemeentelijke website. Hierdoor kan de inwoner voor sommige producten 24/7 terecht bij de gemeente.
- Steeds meer burgerzakenproducten zijn digitaal beschikbaar. Hierbij zagen we ook in 2021 dat de eenvoudige producten digitaal afgewerkt kunnen worden en er steeds meer tijd en aandacht nodig is voor complexe burgerzakenvraagstukken.
- Door middel van klantreizen zijn de inwoners in 2021 actief betrokken bij verbetermogelijkheden op processen als verhuizen en trouwen.
- We hebben het bereik van onze sociale media vergroot door onze berichten datagedreven te verdelen over de verschillende kanalen. Op basis van analyse van de prestaties van berichten hebben we onze communicatie hier beter aangesloten op de behoefte van ons publiek. Resultaat is dat het bereik van al onze sociale media in 2021 is vergroot. Dit blijkt onder andere uit het aantal volgers per kanaal, uit het aantal mensen dat onze berichten ziet en uit het aantal interacties bij onze berichten.
1.5 Informatiebeveiliging en privacy
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Zorgvuldig en betrouwbaar omgaan met de gegevens van onze inwoners en bedrijven volgens de Baseline Informatiebeveiliging Overheden (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Uitvoeren en doorontwikkelen van het informatiebeveiligingsbeleid gebaseerd op de BIO: waaronder het uitvoeren van risicoanalyses, toegangsbeveiliging, effectief omgaan met beveiligingsincidenten, enzovoort.
- Chief information security officer (CISO) aangesteld die verantwoordelijk is voor het toezicht op het informatiebeveiligingsbeleid.
- De ENSIA audit 2021 (audit op de gegevensbescherming volgens de BIO & AVG) is uitgevoerd.
- We zijn gestart met de actualisatie van het verwerkingsregister. Hierin worden de gegevensverwerkingen en de eventueel daarbij betrokken (externe) partijen vastgelegd.
- Doorlopend zijn er verwerkersovereenkomsten afgesloten en zijn er risicoanalyses (DPIA’s) uitgevoerd.
1.6 Verkoop gemeentelijke panden en gronden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- We verkopen gemeentelijke gebouwen die niet meer nodig zijn voor de uitvoering van het beleid. Dit is gunstig voor de financiën van onze gemeente. De verkoop van (cultuur) gronden werd al enige jaren niet actief toegepast om (financiële) beleidsdoelen te realiseren, Als gevolg hiervan is in de nota grondbeleid (okt. 2021) opgenomen dat er in principe geen financiële redenen zijn om (cultuur) gronden te verkopen tenzij andere beleidsdoelen hiermee gerealiseerd kunnen worden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We verkopen de gemeentelijke panden gefaseerd, wanneer ze niet meer nodig zijn en als de gelegenheid zich voordoet. We hebben de verkoopkans van gemeentelijke panden geprioriteerd. Dit is een dynamische lijst, die meegaat met de beleidsdoelen en de wensen van de gebruikers.
- De (cultuur)gronden worden bij voorkeur direct/indirect geruild of ingezet om verschillende beleidsdoelen te realiseren voor ruimtelijke ontwikkeling. We verkopen in principe geen (cultuur)grond. We overwegen deze verkoop alleen als er met de verkoop beleidsdoelen voor ruimtelijke ontwikkeling gerealiseerd kunnen worden.
- We hebben uitgebreid gecommuniceerd wanneer er woningbouwkavels in de verkoop gingen. Hiervoor zetten we de communicatiekanalen in van de gemeente en die van onze Heusdense Kavelwinkel. De e-mailnieuwsbrief van De Kavelwinkel heeft 1.747 abonnees.